במחקר אקראי שערכו חוקרים מאוניברסיטת אינדיאנה בארה"ב נבדקו יעילותן של שתי שיטות לאימון קוגניטיבי בקרב מחלימות סרטן שד שדיווחו על בעיות זיכרון ואיטיות מחשבתית אשר להן השלכות משמעותיות על איכות החיים. המחקר כלל 82 מחלימות סרטן שד לא גרורתי בגילאי 40 ומעלה עם תופעות גיל המעבר אשר עברו ניתוח וטיפולים כימותרפיים.
המחקר חילק את הנבדקות לשתי קבוצות אימון - זיכרון ומהירות עיבוד מידע. כל קבוצה קיבלה 10 פגישות אימון בנות שעה למשך 6-8 שבועות, וקבוצת ביקורת אשר לא עברה אימון מעשי במהלך המחקר, אלא קיבלה הוראות בכתב לאימון עצמי בסיומו. שיטת אימון הזיכרון כללה אסטרטגיות לזכור רשימות ורצפים של מילים וטקסטים שלמים, בעוד ששיטת האימון לעיבוד מידע כללה סדרת משימות ממוחשבות בדרגת קושי עולה לניהול ותיעדוף זמן, יכולת ראייה מרחבית, יכולת קבלת הוראות וכד'.
הנתונים נבדקו מיד בתום המחקר וכן חודשיים לאחר מכן. בתום המחקר, הופגן שיפור משמעותי ביכולות הקוגניטיביות בקרב שתי הקבוצות בהשוואה לקבוצת הביקורת. חודשיים לאחר מכן, חלה ירידה במידת השיפור בקרב קבוצת הזיכרון, ואילו השיפור שהופגן בקרב קבוצת מהירות עיבוד המידע נשמר. המשתתפות בשתי הקבוצות גילו שביעות רצון מהתוכנית.
ממצאי המחקר מצביעים על כך שאימון קוגניטיבי עשוי להוות גורם מבטיח לטיפול בבעיות הקוגניטיביות מהן סובלות מחלימות סרטן השד. החוקרים גם מצאו ששתי השיטות שנבדקו שיפרו לא רק את התפקוד הקוגניטיבי של הנשים, אלא גם את תסמיני החרדה והתשישות שלהן. החוקרים בדעה שחשוב לקיים מחקר נרחב יותר בקרב קבוצה גדולה ומגוונת יותר של מחלימות סרטן השד, ואולי גם בקרב מחלימים מסוגי סרטן שונים.
המחקר פורסם בכתב העת Breast Cancer Research and Treatment בגליון אוגוסט 2012
בחזרה לרשימת המאמרים בנושא סרטן השד >>