הקדמה
שלב האבחון
שלב הטיפולים
שלב ההפוגה (רמיסיה)
הישנות המחלה
השתלת מח עצם
מחלה סופנית
סיכום
איגרת לאנשי חינוך בנושא ילדים המתמודדים עם מחלת סרטן של הוריהם
פרטי התקשרות של השירות הסוציאלי במרכזים הרפואיים
אבחון מחלת הסרטן בתקופת הילדות מביא לשינוי עמדות ויחסים במסגרת המערכות השונות, שבהן הילד נמצא ושאליהן הוא קשור.
השינוי מורגש במשפחתו של הילד, הן הגרעינית והן המורחבת, בקרב חבריו, במערכת בית הספר ובמעגלים חברתיים נוספים אליהם הוא משתייך, כגון תנועת נוער, קבוצת ספורט, חוגי העשרה ועוד. השינוי אף מורגש במעגלים חברתיים ותעסוקתיים של הוריו.
עם אבחון המחלה עוברים הילד ומשפחתו משבר חריף המאופיין, בדרך כלל, בתגובות ובתחושות של הלם, הכחשה, חרדה, כעס, אי ודאות, בכי, בדידות, בלבול ועוד. תחושות אלו מועברות לעיתים קרובות גם לצוות בבית הספר, במיוחד אם ילדים נוספים מהמשפחה למדו או לומדים באותו מוסד.
אנו מייחסים חשיבות רבה לקשר בין הילד החולה לבין בית ספרו, מכיוון שהחברים והמורים הם גורם תמיכתי חשוב. כמו כן, עם סיום הטיפולים, אווירה תומכת ורגישה עשויה לזרז את הסתגלותו המהירה של הילד שהבריא ואת חזרתו לשגרה רגילה.
על רקע מצב רגשי זה והיעדר התנסות קודמת עם מצב של חולי כרוני שיש בו משום איום על החיים, עולות התלבטויות – מה לספר? למי לספר? מתי לספר? איך לנהוג עם משפחת הילד, עם הילד עצמו ועם התלמידים בכיתה?
מטרת חוברת זו היא לספק הנחיות והמלצות לצוות החינוכי בבית הספר בהתמודדות עם השאלות שהוזכרו.
הערה: כל האמור מתייחס הן לילד והן לילדה.
שלב זה עשוי להימשך מארבעה חודשים ועד לשנתיים. הוא כולל אשפוזים קצרים ו/או ארוכים, ושינויים (פיזיים, רגשיים וחברתיים) תכופים במצב הילד.
צוות בית הספר צריך להתמקד בנושאים מרכזיים: ההיבט החברתי, כולל שמירת הקשר עם הילד, וההיבט הלימודי.
להלן תהליכי העבודה שיכולים להתקיים בשלב זה, בתיאום עם נוהלי המחלקה בה מטופל הילד:
- בנוכחות הילד, ההורה וצוות בית החולים.- בנוכחות צוות בית החולים בלבד.- בנוכחות הילד וההורה, כאשר הילד וההורה מסבירים על המחלה ועל הטיפולים.- הסבר על ידי צוות בית הספר (לאחר קבלת המידע הרלוונטי וההדרכה במחלקה).
בשיחה זו חשוב לכלול את המרכיבים הבאים:
- הסבר על המחלה והטיפולים.- ציון חשיבותו של הקשר החברתי והלימודי עם הילד החולה והצעות למימוש הקשר.- הפחתת פחדים וחרדות: ההסברים על מחלת הסרטן וקבלת תשובות לשאלותיהם של התלמידים בכיתה עשויים להפחית חרדות, פחדים וסטיגמות קיימות.
4. דרכים לשמירת הקשר החברתי והלימודי עם החולה ועם המשפחה: - מומלץ לקיים קשר טלפוני, פעם בשבוע לפחות, מטעם המחנכת/יועצת. - ביקורים של הילדים בבית המשפחה ו/או בבית החולים בתיאום עם המשפחה ועל פי צרכיה. ייתכנו מצבים של מסר לא ברור מצד המשפחה, ולכן מומלץ להתייעץ עם עובדת סוציאלית במחלקה. - רצוי לשלוח לילד מכתבים, ציורים ולעדכן אותו על אודות אירועים שמתקיימים, מסיבות וטיולים. - האגודה למלחמה בסרטן מעניקה מחשב לילד חולה סרטן (מגיל 9) שאין בביתו מחשב ושמשפחתו אינה יכולה לרכוש מחשב עבורו. - יש לפנות למפקח הישיר במשרד החינוך לקבלת אישור לשעות השלמה של חומר לימודי, בצירוף אישור שיינתן מהעובדת הסוציאלית במחלקה. קרוב לוודאי שיאושרו כשלוש שעות שבועיות. עדיף לנצל אותן בימים שבהם הילד שוהה בבית ואינו מסוגל להגיע לבית הספר. - מומלץ לשלוח לילד את שיעורי בית באמצעות ילדים מהכיתה, לפי תור מאורגן או דרך חברים קרובים. - ניתן להיעזר במורות המחלקה להכנת שיעורי בית, לפי רצון הילד.
יש לציין כי בשלב הטיפולים במחלה נדרשים מהילד מאמצים מרובים כדי להתמודד עם הטיפולים ועם תופעות הלוואי שלהם, ולכן אין להתמקד בהישגים לימודיים, אלא בשמירת הקשר הלימודי ובתמיכה חברתית.
בשלב זה משתדלים הילד ומשפחתו לחזור לשגרת חיים רגילה. הילד עדיין מחויב לביקורות ו/או לטיפולי יום בתדירות נמוכה במחלקה. לעיתים החזרה לבית הספר יוצרת התלבטויות בצוות החינוכי הנוגעות לדרך, שבה כדאי לשלב את הילד בשגרת בית הספר.
בחלק מהמקרים עלולה מחלת הסרטן להתפרץ מחדש. ההתפרצות מעצימה את תגובות הילד והמשפחה למשבר. עקב כך, ישנן משפחות הבוחרות לצמצם ו/או לנתק את הקשר עם בית הספר. צוות בית הספר נדרש להבנה ולרגישות רבה בתגובתו למסרים שהמשפחה מעבירה.
מומלץ בשלב זה ליזום קשר עם צוות המחלקה, כדי לתאם את המשך דרכי ההתקשרות.
השתלת מח עצם נעשית כחלק מהטיפול במחלות סרטן מסוימות וכרוכה באשפוז ממושך (בין שלושה שבועות לשלושה חודשים) בתנאי בידוד.
מומלץ ורצוי לשמור עם הילד על קשר טלפוני ככל האפשר. ניתן לשלוח אליו עם משפחתו מכתבים וציורים, שיעודדו את רוחו בתקופה קשה זו, בתיאום עם הצוות והמשפחה. לעיתים ניתן גם לבקר בבית החולים.
עם שחרורו של הילד מיחידת ההשתלות חלות עליו הגבלות מסוימות למשך כמה חודשים. לכן, מומלץ להעסיקו בתחום הלימודי, על פי יכולתו, ולשמור איתו על קשר חברתי.
לצערנו, לעיתים רחוקות, ישנם מקרים שבהם הילד לא יחלים ממחלתו, וההידרדרות במצבו תסתיים בפטירתו. במצב כזה כדאי שהמשפחה תעדכן את צוות בית הספר. רצוי לשתף את הילדים בכיתה במידע שנמסר לצוות החינוכי לגבי מצב הילד ו/או האובדן הצפוי, כדי להקל עליהם בקבלת הבשורות ולאפשר תגובות כמו הלם, פחד, כעס, בכי וכו'. מומלץ להעביר את המידע באופן הדרגתי ולעדכן בתדירות תכופה על ההידרדרות, כמו גם על ימים טובים יותר שעוברים על הילד.
צוות בית הספר הוא חלק מהמערך התומך לילד ולמשפחה. חשוב לסייע ולתמוך במשפחה בתקופה קשה זו ולספק תמיכה וליווי לתלמידים, ולעיתים גם להוריהם. ניתן להסתייע בצוות בית החולים, ובמקרים מסוימים ייתכן שייערך ביקור נוסף בכיתתו של הילד הנוטה למות.
מרכז רפואי העמק, עפולה: 04-6494246
בית חולים רות רפפורט לילדים, רמב"ם, חיפה: 04-8542788
מרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל, מרכז רפואי רבין, פתח תקווה: 03-9253623
בית החולים אדמונד ולילי ספרא לילדים, המרכז הרפואי ע"ש שיבא, תל השומר: 03-5303032
בית חולים דנה, מרכז רפואי תל אביב ע"ש סוראסקי: 03-6973574, 03-6973605
מרכז רפואי הדסה עין כרם, ירושלים: 02-6422758, 02-6777321
מרכז רפואי שערי צדק, ירושלים: 02-6555136
מרכז רפואי סורוקה, באר שבע: 08-6403799, 08-6400327
לצוות המערך ההמטו-אונקולוגי במרכז שניידר לרפואת ילדים, לרופאים, לאחיות, לעובדים הסוציאליים ולמורים;לצוות העובדות הסוציאליות, מחלקת שיקום ותמיכה, האגודה למלחמה בסרטן