לתרומה
חפש
דף הבית
מבזקים

לראשונה בשפה הערבית: תכנית "סמס הפסק" גמילה מעישון באמצעות הודעות בסלולרי

15.08.17 09:47

הבעיה עתיקה - הפתרון חדשני

לראשונה בשפה הערבית: תכנית "סמס הפסק" גמילה מעישון באמצעות הודעות בסלולרי

השבוע תושק תכנית לגמילה מעישון בעזרת מסרונים לטלפון הנייד בשפה הערבית.

התוכנית בשיתוף האוניברסיטה העברית והדסה, משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן

 

מערכת המסרונים האינטראקטיבית מלווה נגמלים ומעודדת ברגעי המשבר

 

ההרשמה לתכנית בערבית פתוחה לכולם ללא תשלום

 

 

 

 

 

 

על פי נתוני משרד הבריאות, כ-44% מהגברים וכ-7% מהנשים בחברה הערבית מעשנים. גמילה מעישון באמצעות השתתפות בסדנאות גמילה ותרופות מסובסדת היום בסל התרופות, אך רבים עדיין מנסים להפסיק לעשן בעצמם ו/או זקוקים לסיוע נוסף בתהליך הגמילה.

 

"סמס - הפסק" היא תוכנית חדשה בהובלת ד"ר חגי לוין מביה"ס לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה בשיתוף ובמימון האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות, המשתמשת במערכת מסרונים לטלפון הנייד ככלי לגמילה מעישון. "התוכנית פותחה במיוחד עבור המעשן הישראלי ועל בסיסה התאמנו תכנית בשפה הערבית. היא מוסיפה אמצעי חדשני לגמילה מעישון, זמין בכל זמן ובכל מקום, שיכול לעמוד בפני עצמו או להתווסף לשיטות מוכחות אחרות.  במחקרים מבוקרים בעולם נמצא כי שימוש במסרונים בתהליך מכפיל את סיכויי הגמילה בהשוואה למי שמפסיקים לעשן לבד", אומר ד"ר לוין.

 

במחקר חלוץ של תכנית "סמס-הפסק" בעברית שבוצע לפני כשנה נמצאו תוצאות מוצלחות: כ-30% מבין המשתתפים, נגמלו מעישון בתקופת מעקב של שלושה חודשים והתכנית היתה ישימה ומקובלת על המעשנים.

 

על מנת להתאים את המסרונים לשפה הערבית ולחברה הערבית בישראל נבנתה תכנית סמס הפסק בערבית (מסאג' באטל). לצורך התכנית בוצעו התאמות שנערכו על ידי מעשנים ומומחים לגמילה מעישון מהחברה הערבית, בריכוזה של היבה שחאדה, סטודנטית לרפואה ולבריאות הציבור באוניברסיטה העברית והדסה. ההתאמות כללו בין היתר הרחבת ההתייחסות לשימוש בנרגילה והוספת שיטות מקובלות להתמודדות עם אכילה במקום עישון. כמו כן, המסרונים כתובים בערבית מדוברת, למעט מילות קוד ומושגים רפואיים הכתובים בערבית ספרותית.

 

התוכנית פשוטה: לאחר הרשמה לתוכנית דרך אתר האינטרנט של האגודה למלחמה בסרטן, מתבקשים המשתתפים לקבוע תאריך יעד להפסקת עישון. לאחר מכן, המשתתף יקבל הודעות טקסט לטלפון הנייד שיכילו תכנים המסייעים בשלבים השונים של הגמילה מעישון ואשר תהיינה מסונכרנות עם תאריך הגמילה אותו קבע.

 

מעבר למסרונים המתוזמנים לפי השלב בגמילה, ובהם תזכורות ועצות כיצד להיפרד מהסיגריות, כיצד להרחיקם מהבית ומהעבודה וטיפים נוספים, מערכת ההודעות יודעת להגיב בכל שעה לקשיים ספציפיים ורגעי משבר, באמצעות מסרים מותאמים אישית. כך לדוגמה, כשיש חשק חזק לסיגריה, שולחים למערכת את המילה "חשק" ומיד מתקבלת ההודעה: "הצורך לעשן נמשך כמה דקות. יש לך צורך? נסה לחשוב על משהו אחר ויש סיכוי טוב שעוד מעט הוא יעבור, מבלי שעישנתאם מועדים ומתפתים לסיגריה, מסמסים למערכת "מעידה" ומקבלים הודעה: "דבר עם מכר שנגמל מעישון בעבר. בקש ממנו עצה טובה על כיצד הצליח בעבר להתגבר על מעידה.המערכת יודעת להגיב גם ל'עצבים', 'שעמום' ומצבים נוספים, במגוון תשובות מתאימות.

 

"חשוב לנו להגיד לכל המעשנים בחברה הערבית - אתם יכולים! יש לכם כוח להצליח להפטר מההרגל הממכר והמזיק, ואנחנו כאן בשביל לעזור לכם להגיע למטרה", אומר פאתן ג'טאס, מנהל פעילות האגודה למלחמה בסרטן בחברה הערבית.

 

היום (22.3.2017) תיפתח ההרשמה לתכנית "???? - ????"

 

התכנית ללא תשלום אך מספר המקומות מוגבל-

 

הירשמו עוד היום: https://www.cancer.org.il/MB/

 

לפרטים נוספים וראיונות בשפה הערבית או העברית:

פאתן ג'אטס, מנהל פעילות האגודה למלחמה בסרטן בחברה הערבית: 050-2366762.

 

לראיונות בשפה העברית:

ד"ר חגי לוין, ביה"ס לבריאות הציבור, האוניברסיטה העברית והדסה, 050-5172895

 

בתמונה המצורפת: מסך לדוגמה של משתתף בתכנית.