לתרומה
חפש
דף הבית
מבזקים

התרופה פרג'טה - PERJETA מאריכה חיי חולות בסרטן השד באופן משמעותי - עדכונים מכנס סאן אנטוניו 2012

17.12.12 00:00

עידכון מכנס סאן-אנטוניו 2012

 

התרופה פרג'טה  PREJETA)) מביאה להארכת חיים משמעותית

בחולות סרטן שד גרורתי

 

בכנס הרפואי השנתי החשוב לסרטן השד, שנערך השבוע בסן אנטוניו בארה"ב, הוצגו תוצאות מחקר "קלאופטרה" (CLEOPATRA), לפיהן הוספת התרופה פרג'טה למשלב הטיפולי המקובל הרספטין וכימותרפיה, מאריכה באופן משמעותי את חיי החולות עם סרטן שד גרורתי מסוג HER2 חיובי, מעבר לטיפול המקובל. נתוני המחקר מראים כי הוספת פרג'טה לטיפול מפחיתה את הסיכון לתמותה ב- 34% בקרב חולות  אלו.

התרומה החשובה בהוספת פרג'טה לטיפול המקובל בקו הראשון היא, כי לראשונה, מזה למעלה מעשור, הושג שיפור משמעותי בהשרדות חולות סרטן שד גרורתי עם ביטוי יתר של    HER2 .

בניתוח התוצאות לאחר 3 שנות מעקב נמצא כי מרבית מהחולות שטופלו בפרג'טה נשארו בחיים, זהו שיפור של 30% בשיעורי ההשרדות בהשוואה לחולות שטופלו בטיפול הסטנדרטי בלבד.    

על בסיס נתונים מרשימים אלו במחקר קלאופטרה , ניתנה לחולות אשר קיבלו את המשלב שכלל רק הרספטין וכימותרפיה, האפשרות להוסיף את התרופה פרג'טה למשלב הטיפולי.

 

לדברי ד"ר נעה אפרת בן ברוך, מנהלת המכון האונקולוגי, מרכז רפואי קפלן: "עד לפני כ 10 שנים סרטן שד גרורתי בעל ביטוי יתר של HER2, נחשב לגידול אלים ללא מענה טיפולי הולם.   פריצת דרך ממשית הוותה הכנסתו של הרצפטין למסכת הטיפולית,  ולראשונה הודגם אז שיפור בחיות אצל קבוצת חולות זו.  תוצאות מחקר קלאופטרה מדגימות פריצת דרך נוספת כאשר השילוב של פרג'טה והרספטין הביא  לשיפור משמעותי בחיות ללא תוספת של תופעות לוואי. לנשים עם סרטן שד גרורתי בעל ביטוי יתר של HER2 יש כעת מענה טיפולי,  שיכול במקרים רבים, להביא לשליטה ממושכת מאוד במחלתן."

 

ביוני 2012 אישר מנהל המזון והתרופות של ארה"ב (FDA ) את התרופה פרג'טה בשילוב עם הרספטין וכימותרפיה מסוג טקסוטר לטיפול בחולות סרטן שד גרורתי עם ביטוי יתר  של  HER2, אשר לא קיבלו טיפול קודם לשלב הגרורתי של מחלתן. אישור הטיפול היה בהליך מהיר השמור רק לתרופות המציגות התקדמות חשובה ומשמעותית בטיפול, על פני הטיפולים הקיימים.

לאחרונה, פרג'טה אף קיבלה המלצה חיובית לרישום בהתוויה זו באירופה. 

כיום, בישראל פרג'טה מצוייה בשלבי רישום מתקדמים להתוויה זו והוגשה להכללה בסל הבריאות. עד אשר התרופה תאושר בסל הבריאות, חולות סרטן שד גרורתי HER2 חיובי יכולות לקבל את הטיפול בפרג'טה במסגרת מחקר קליני הנערך ב 14 מרכזים רפואיים.

 

התרופה פרג'טה הינה תרופה ביולוגית, מותאמת אישית המכוונת כנגד  חלבון ה- HER2 חלבון המצוי בכמויות גדולות מחוץ לתאים הסרטניים במחלות סרטן עם ביטוי יתר של HER2. פרג'טה פועלת במנגנון פעולה חדשני וממוקד, המתבטא בעיכוב יצירת צמדים של חלבון HER2 לחלבוני HER אחרים. תהליך זה מוכר כבעל חשיבות רבה הגורם לעיכוב של שרשרת תהליכים בתוך התא ועל-ידי כך למניעת שגשוג והתרבות התא הסרטני. בנוסף, פרג'טה בהיותה נוגדן, מסמנת את התאים הסרטניים כתאים זרים בגוף ובכך משפעלת את מערכת החיסון של הגוף נגדם ובדרך נוספת מביאה למות תאי הגידול.

פרג'טה בשילוב עם הרספטין פועלות בשני מנגנוני פעולה המשלימים אחד את השני, ובכך מתאפשרת חסימה מקיפה יותר של מסלולי האיתות התוך תאיים של משפחת ה HER-, המביאה לעיכוב יעיל יותר צמיחת והתפשטות הגידול הסרטני.

 

עדכונים נוספים מכנס סאן-אנטיוניו יופיעו בימים הקרובים