לתרומה
חפש
דף הבית
מבזקים

מבצע הקש בדלת וחודש המודעות לסרטן השד 2012

14.10.12 00:00

14.10.2012

האגודה למלחמה בסרטן

מבצע "הקש בדלת" וחודש המודעות לסרטן השד

יו"ר מבצע "הקש בדלת" דודי ויסמן, נשיא קבוצת אלון

 

עיקרי הנתונים שהוצגו במסיבת העיתונאים 14/10/2012

 

bul3 שיעורי ההיארעות של סרטן השד בישראל גבוהים (מקום 5), אך שיעורי התמותה מהמחלה נמוכים (מקום 9) ובמגמת ירידה, בהשוואה למדינות עם השיעורים הגבוהים ביותר בעולם.

 

bul3 לראשונה חלה ירידה בשיעורי התמותה מסרטן השד גם בנשים ערביות.

לחולות בסרטן השד סיכון גבוה ב - 24%, לחלות בגידול ממאיר נוסף מכל סוג שהוא, מעבר לסרטן השד, בהשוואה לנשים בנות גילן באוכלוסייה הכללית.

 

bul3 צומצמו הפערים בין תת-אוכלוסיות בישראל בשיעורי ההיענות לבדיקות ממוגרפיה, בנוסף לביטול הפער בין יהודיות וערביות. שיעורי ההיענות הנוכחיים בין העולות והחרדיות, נמוכים בכ - 5-10% משיעורי ההיענות הכלליים.

 

bul3 ממחקר חדש עולה כי יש מקום לשקול בדיקת מוטציות תורשתיות כבדיקות סקר באוכלוסייה הכללית.

30% בלבד מהנשים הזכאיות לבדיקה גנטית, מבצעות אותה כיום בפועל.

 

bul3 מספר מקרי המוות שנמנעו כתוצאה מתכנית סריקה באמצעות ממוגרפיה, עולה באופן משמעותי על מספר הנשים אשר אובחנו באבחון יתר. מתוך סדרת מאמרים חדשים באירופה הסוקרים את יעילות בדיקות הסריקה.

 

bul3 עם האמצעים הקיימים כיום, ניתן למנוע למעלה מ-  5,000 מקרי מוות בשנה בישראל ממחלות הסרטן על ידי אימוץ אורח חיים בריא, וגילוי מוקדם של המחלות השכיחות.

 

 

דודי ויסמן, נשיא קבוצת אלון, ויו"ר מבצע "הקש בדלת" לשנת 2012-2013  הכריז היום, במסיבת העיתונאים על פתיחת מבצע ההתרמה השנתי ה- 52 של האגודה למלחמה בסרטן, שפעילותה מתאפשרת הודות לתרומות הציבור בלבד, וללא מימון מתקציב ממשלתי כלשהו.

 

דודי ויסמן ישמש כיו"ר מבצע ההתרמה השנתי של האגודה למלחמה בסרטן, אשר הינו מקור תרומה חשוב של האגודה, במסגרתו משתתפים אלפי ילדים, תלמידי בתי הספר וחניכי תנועות הנוער, תוך שיתוף פעולה הדוק עם מערכת החינוך ומתנדבי האגודה למלחמה בסרטן.

 

דודי ויסמן, נשיא קבוצת אלון: "נעניתי ברצון לפנייתו של מר ליאון רקנאטי, להוביל השנה את מבצע "הקש בדלת" מתוך הכרה בצורך במשאבים למציאת דרכים חדשות להתגבר על ביטויי המחלה. אנו בקבוצה, לצד ההירתמות של הציבור הרחב, נעשה ככל שביכולתנו על מנת שהמבצע יניב תוצאות שתסייענה בהגשמת המטרות החשובות שלשמן הוא נועד".

 

הפרויקטים המשפחתיים בהם יתמקד המבצע, הינם פרויקט "משפחה לחולים מחלימים", ו"פרויקט להעצמת המשפחה" אשר נועד לספק תמיכה למשפחת החולה, פעילות אותה מממנת האגודה מכספי תרומות.

פרויקטים אלה משתלבים עם פעילות הקבוצה במסגרת האחריות התאגידית של קבוצת אלון החזקות רבוע כחול, המתמקדת במשפחה כערך.

 

התרומות שיאספו במבצע "הקש בדלת", יאפשרו לאגודה לרכוש מכשירים רפואיים חדשניים ומתקדמים למרכזים הרפואיים לטיפול בחולי הסרטן, לממן עשרות מחקרים של רופאים וחוקרים בישראל ובעולם בתחום המלחמה בסרטן בתקווה למציאת תרופה למחלות הסרטן, ליזום ולבנות תכניות לאומיות לאבחון מוקדם של סוגי מחלות סרטן שונות אשר גילויים המוקדם מביא לאחוזי ריפוי גבוהים יותר, לתמוך כספית בחולי סרטן נזקקים, להקים מחלקות לחולי סרטן בבתי החולים ברחבי הארץ ולממן את העסקתן של אחיות ועובדות סוציאליות, המסייעות לחולי הסרטן בבתי החולים ובמרפאות בקהילה.

 

כיום, חיים בישראל  למעלה מ-200,000 חולי סרטן הנמצאים בטיפול או במעקב. הנתונים מראים שמדי שנה, נוספים בארץ כ- 28,000 חולי סרטן חדשים, מהם כ-400 ילדים. הודות לקידום המחקר ושימת דגש על שיפור אמצעי האבחון, הגילוי המוקדם והטיפול, חל גידול משמעותי במספר הילדים הנרפאים מן המחלה והוא עומד על כ-75% ושיפור ניכר באיכות חייהם של המטופלים. פעילות האגודה למלחמה בסרטן מתאפשרת הודות לתרומות הציבור וללא כל סיוע ממשלתי, לכן חשיבותו של מבצע "הקש בדלת", המאפשר פעילות שבכוחה להציל חיים.

 

מבצע ההתרמה "הקש בדלת" יתקיים השנה  ביום שני, ה -22.10.2012.

 

 


 

נתונים חדשים ומגמות עיתיות על סרטן השד לרגל חודש המודעות לסרטן השד

ד"ר ליטל בוקר-קינן , מנהלת הרישום הלאומי לסרטן וסגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות:

 

  • בישראל ובעולם כולו, סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בנשים.
  • אחת מכל 7.5 נשים יהודיות ואחת מכל 14 נשים ערביות תחלה בסרטן חודרני של השד במהלך החיים (מהלידה ועד גיל 90).
  • לאחר עלייה בשנות ה-90 בשיעורי ההיארעות המתוקננים לגיל של סרטן שד חודרני, חלה ירידה בתחילת שנות ה-2000 והתייצבות בקרב יהודיות.
  • בקרב נשים ערביות נצפית עלייה לאורך השנים בשיעורי ההיארעות בסרטן השד החודרני.
  • בסרטן השד הממוקד נצפית עלייה לאורך השנים בשיעורי ההיארעות הן ביהודיות והן בערביות, הבולטת יותר בשנות ה-90 עת התחילה התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד על ידי האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף משרד הבריאות.
  • מגמת ירידה נצפית בשיעורי התמותה הן ביהודיות והן בערביות.
  • העלייה בשיעורי ההיארעות של סרטן השד הממוקד והירידה בשיעורי התמותה, מצביעים על גילוי המחלה בשלביה הראשוניים, על שיפור בטיפול ועל סיכויי ריפוי גבוהים יותר.
  • כיום חיות בישראל 19,010 נשים שאובחנו עם סרטן השד בין השנים 2005-2009, שהחלימו או שעדיין מתמודדות עם המחלה, מהן 16,851 אובחנו עם סרטן שד חודרני ו- 2,159 אובחנו עם סרטן שד ממוקד (In-Situ).

 

שיעורי ההיארעות

בשנת 2009 אובחנו בישראל 4,005 חולות חדשות עם סרטן חודרני של השד ו-492 חולות חדשות עם סרטן ממוקד של השד.

 

שלב המחלה בעת האבחנה

בשנות ה-90 יזמה האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף עם משרד הבריאות את התוכנית הלאומית לגילוי מוקדם של סרטן השד המיועדת לנשים בנות 50-74 וכוללת בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים. אחד המדדים ליעילות התוכנית בא לידי ביטוי בשיעור הנשים המאובחנות בשלב מוקדם.

אחוז הנשים המאובחנות עם מחלה בשלב מוקדם (סרטן שד ממוקד, וסרטן חודרני בשלב מוקדם) עלה מ- 57% מהחולות שאובחנו ב-2007 ל- 62% בשנת 2009.

 

שיעורי התחלואה בסרטן חודרני של השד לפי גיל ומקום לידה

עיקר התחלואה בסרטן חודרני של השד נצפה בנשים מעל גיל 50 ביהודיות ובערביות (80% ו-54% בהתאמה).

השיעור הגבוה ביותר נצפה בילידות ישראל (101 למאה אלף) והשיעור הנמוך ביותר היה בילידות אפריקה (68 למאה אלף).

 

שיעורי ההישרדות מסרטן השד

קיימת מגמה של עלייה בשיעור ההישרדות היחסי מסרטן השד, וכיום שיעור ההישרדות הוא מעל 85%.

שיעור ההישרדות לנשים שאובחנו בשנים 1991-95 עמד על 77.9% בעוד ששיעור ההישרדות של נשים שאובחנו בשנים 2001-2004 עלה ועמד על 86.4%.

 

שיעורי התמותה מסרטן השד

בשנת 2009 נפטרו בישראל 938 נשים מסרטן חודרני של השד.

שיעורי התמותה נמצאים במגמת ירידה. שיעורי התמותה בנשים יהודיות ירדו מ-20.2 למאה אלף בשנת 2005 ל-  17.9 למאה אלף בשנת 2009. בנשים ערביות שיעורי התמותה ירדו מ- 16.2 למאה אלף בשנת 2005 ל-12.0 למאה אלף בשנת 2009.

 

בקרב יהודיות מאמצע שנות ה- 90 חלה ירידה בשיעורי התמותה, ובעשור האחרון שיעורי התמותה ירדו בכ- 30%. בקרב נשים ערביות נצפית עליה מונוטונית במהלך השנים עד השנים האחרונות בהן החלה ירידה בשיעורי התמותה (ירידה של 26% ב-5 השנים האחרונות).

 

השוואה בינלאומית

על פי נתוני הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) המשווה בין מדינות עם שיעורי ההיארעות והתמותה הגבוהים ביותר בעולם, עולה כי ישראל ממוקמת במקום גבוה בשיעורי ההיארעות (מקום 5), אך בשיעורי התמותה מהמחלה ישראל ממוקמת נמוך יותר (מקום 9).

השוואה בינלאומית

Big-Bullet-SQR.gif לחצו כאן למידע המורחב על נתוני סרטן השד בישראל

נתונים עדכניים בנוגע למגמות בהיארעות ובתמותה מסרטן בישראל

ד"ר ליטל קינן-בוקר, מנהלת הרישום הלאומי לסרטן וסגנית מנהלת המרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות, מדווחת:

בשנת 2009 אובחנו בישראל 27,927 חולים חדשים עם מחלה המחייבת דיווח לרישום הלאומי לסרטן (מחלות ממאירות, מחלות בעלות התנהגות "גבולית" וגידולים שפירים מסוימים), מהם 13,109 גברים ו- 14,818 נשים.

 

הגידולים השכיחים ביותר לפי מין וקבוצת אוכלוסייה:

בגברים יהודים סרטן הערמונית (21%), בגברים ערבים - סרטן הריאה (18%).

בנשים יהודיות וערביות הסרטן השכיח הוא סרטן השד (31%, 30% בהתאמה).

 

בתום שנת 2009 חיו בישראל 240,047 אנשים שהחלימו מסרטן או מתמודדים עם המחלה (98,626 גברים ו- 141,421 נשים), ונפטרו 9,923 חולי סרטן.

 

סרטן הריאה הוא הסרטן הגורם למקרי התמותה הרבים ביותר בקרב הגברים וסרטן השד בקרב הנשים. סרטן המעי הגס והחלחולת הוא הסרטן השני בשכיחותו כגורם תמותה הן בקרב גברים והן בקרב נשים.

 

Big-Bullet-SQR.gif לחצו כאן למידע המורחב על הנתונים העדכניים על הסרטן בישראל

 

 

באמצעים הקיימים כיום, ניתן למנוע למעלה מ-  5,000 מקרי מוות בשנה בישראל ממחלות הסרטן

פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, דיווח כי בשנים האחרונות חלה  תאוצה עצומה בפיתוח תרופות חדשות רבות מהן ממוקדות מטרה ומותאמות אישית. להתפתחות זו תרומה חשובה בשיפור שיעורי ההישרדות ממחלות הסרטן השונות.

 

יחד עם זאת הדגיש כי עם האמצעים הקיימים כיום, ניתן למנוע למעלה מ-5,000 מקרי מוות בשנה ממחלות הסרטן השכיחות בישראל, על ידי אימוץ אורח חיים בריא - הימנעות מעישון, מהשמנה, שמירה על תזונה בריאה, הפחתה בצריכת אלכוהול ומלח, ביצוע פעילות גופנית והיענות לבדיקות הסריקה, שהוכיחו את יעילותן.

לתקשורת תפקיד חשוב בהפצת מסר זה שבכוחו להציל חיים.

 

 

עדכון נתוני התוכנית הלאומית לגילוי סרטן השד בישראל 2012

נתוני התוכנית הלאומית לגילוי סרטן השד בישראל, שמדווחים על ידי פרופ' גד רנרט, מצביעים על צמצום פערים בין תת-אוכלוסיות בישראל בשיעורי ההיענות לבדיקות ממוגרפיה.  שיעורי ההיענות הנוכחיים בין העולות והחרדיות, נמוכים בכ- 5-10% משיעורי ההיענות בנשים היהודיות הוותיקות. שיעור הבדיקה בנשים ערביות היום זהה לזה של נשים יהודיות ובאזורים מסוימים אף גבוה יותר.

בשנת 2001 אחוז ההיענות לבדיקות ממוגרפיה בנשים ערביות עמד על 49%, וכיום אחוז ההיענות דומה לאחוז ההיענות ביהודיות ועומד על כ-70%.

94% מהנשים שנבדקו בשנה האחרונה ללא סימפטומים כבדיקת סריקה המומלצת לגיל 50-74, נבדקו כבר בעבר, כלומר נבדקות חוזרות כנדרש בתוכנית הלאומית.

 

Big-Bullet-SQR.gif לחצו כאן למידע מורחב על ממצאי התוכנית הלאומית לגילוי סרטן השד.

 

 

ממצאי מחקר חדש על נשאות גנטית בישראל

פרופ' אפרת לוי-להד מנהלת המכון לגנטיקה רפואית במרכז הרפואי שערי צדק, בשיתוף עם רופאים מהמערך האונקולוגי במרכז הרפואי, המכון לסקר רפואי ופרופ' איתן פרידמן מהיחידה האונקוגנטית במרכז הרפואי שיבא, ערכו מחקר בחסות האגודה למלחמה בסרטן, שבדק את הסיכון לנשאיות שזוהו באופן אקראי, ללא סיפור אישי או משפחתי.

 

במחקר נבדקו באופן אקראי, 8,000  גברים בריאים ממוצא אשכנזי. 175 מהגברים זוהו כנשאים של מוטציות  BRCA1 או  BRCA2. קרובות משפחה של נשאים אלו נבדקו, והתברר כי לנשאיות שזוהו בצורה אקראית (דרך הגברים הבריאים) היה סיכון של 75-80% לחלות בסרטן השד או השחלה.

 

מהמחקר עולה, כי יש לשקול עריכת בדיקת סקר כללית למוטציות סרטן שד ושחלה באוכלוסייה האשכנזית בישראל. ביצוע סקר כזה דורש בחינה מעמיקה של אופן ואפשרויות יישומו, כולל השלכותיו הפסיכוסוציאליות  והכלכליות.

 

כיום רק כ- 30% מהנשים הזכאיות לבדיקה גנטית, מבצעות אותה בפועל.

 

אי לכך, ההמלצה החד משמעית היא כי יש להעלות מידית באופן משמעותי שיעור נמוך זה. 

 

האם חולות סרטן השד בסיכון גבוה יותר להיארעות של סרטן נוסף?

הרישום הלאומי לסרטן מהמרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, חקר את הנושא ומציג לראשונה עובדות חדשות

מסריקת מסד הנתונים של המרכז אותרו נשים שאובחנו עם סרטן השד, והנתונים הוצלבו עם מסד הנתונים של הרישום, על מנת לאתר מקרים של סרטן ראשוני נוסף שאינו סרטן השד, לפחות חצי שנה אחרי אבחנת המחלה היסודית.

אוכלוסיית המחקר מנתה 44,773 נשים שאובחנו עם סרטן השד בשנים 1991-2005, מתוכן 3,707 (8%) אובחנו בהמשך עם גידול ממאיר נוסף שאיננו סרטן השד, מהן 82% בהיותן בנות 50 שנים ומעלה.

  • ב- 11% (401) מהמקרים הגידול הנוסף אובחן בתוך שנה מהאבחנה הראשונה של סרטן השד, שליש (1,236) מהמקרים אובחנו בתוך שנה עד 5 שנים מהאבחנה הראשונית, ואילו הרוב, (56%  מהמקרים, 2,070) אובחנו בין 5 ל-10 שנים ויותר לאחר האבחנה הראשונה.
  • הסיכון המצטבר לחלות בגידול ממאיר נוסף עבור כלל הנשים שאובחנו עם סרטן השד בין השנים  1991-2005 בתוך 5 שנים מהאבחון הראשוני הוא 5%, ובתוך עשר שנים הוא 10%.
  • הסיכון המצטבר לחלות בגידול ממאיר נוסף בקרב חולות סרטן השד (מקרב השורדות) עלה עם עליית הגיל בעת אבחנת סרטן השד. רוב החולות שפיתחו גידול ממאיר נוסף היו בנות 60 ומעלה בעת שאובחנו עם סרטן השד.
  • הסיכון המצטבר לחלות בגידול ממאיר נוסף נקשר ישירות לשלב סרטן השד בעת האבחנה. לדוגמא: הסיכון לחלות עשר שנים אחרי האבחנה הראשונית נע בין 9% במי שאובחנו עם המחלה בשלב מוקדם עד ל-36% במי שאובחנו עם סרטן שד גרורתי.
  • הגידול הממאיר הנוסף השכיח ביותר בקרב חולות סרטן השד הוא סרטן המעי הגס והחלחולת (18%). לאחריו סרטן הרחם, סרטן הריאה, מלנומה וסרטן השחלה, בדומה להתפלגות באוכלוסיית הנשים בישראל.
  • בהשוואה לנשים בנות גילן באוכלוסייה הכללית, לחולות בסרטן השד סיכון גבוה ב-24%, לחלות בגידול ממאיר נוסף מכל סוג שהוא, למעט סרטן השד.

 

Big-Bullet-SQR.gif לחצו כאן למידע מורחב על המחקר.

 

 

 

בדיקת סריקה באמצעות ממוגרפיה: האם היא בדיקה מצילת חיים, או בדיקה הגורמת לאבחון יתר?

הערכת יעילות תכנית סריקה באמצעות ממוגרפיה נמדדת ביכולת בדיקות סריקה אלו להוריד את שיעורי התמותה מסרטן שד באוכלוסייה נתונה.

 

חוקרים מאירופה, מומחים בתחום תכניות סריקה, פרסמו לאחרונה (ספטמבר 2012, Journal of Medical Screening) סדרת מאמרים הסוקרים את הנושא מתוך מטרה להגיע לתמונה ברורה על יעילותה של הממוגרפיה בייחוד לאור הטענות על אבחון יתר.

החוקרים מצביעים על העובדה, כי מחקרים רבים שפורסמו בארצות שונות באירופה, משתמשים במתודולוגיות שונות, דבר המקשה על ההשוואה ביניהם. לדעת החוקרים חלק מהוויכוחים לגבי יעילותה של תכנית הסריקה בממוגרפיה נובעים משימוש לא מתאים בשיטות מחקר שלעיתים מקשות על קביעת היעילות האמתית של התכנית.

 

לדוגמא במחקרים תצפיתניים (observational) נרשמה הפחתה בתמותה בטווח של  25%-31% בקרב נשים שהוזמנו לסריקה ושל 38%-48% לנשים שביצעו את הסריקה הלכה למעשה. מחקרים מסוג זה תקפים רק כאשר יש מידע ארוך טווח לגבי הנשים הנסרקות בתכנית, מידע המאפשר לקשור את היסטורית הסריקה של האישה לסיבת המוות שלה.

 

מחקר נוסף סקר נתוני מחקרים שבדקו את יתרונות הממוגרפיה לעומת החסרונות שבבדיקה, הנובעים מאבחון יתר.

אבחון יתר מוגדר כאבחון באמצעות תכנית סריקה שלא היה מאובחן במהלך חיי האישה לולא נסרקה. מדובר למשל באבחון של גידול מסוג DCIS/InSitu, שהינו שלב מוקדם וממוקד מאד, שלעיתים אינו מתפתח לגידול חודרני. הבעיה היא שלא ניתן כיום לדעת מראש, אילו מגידולים מסוג זה יהפכו לחודרניים  ואילו יישארו רדומים.

מהמחקר עולה כי מספר מקרי המוות שנמנעו כתוצאה מהסריקה, עולה באופן משמעותי על מספר הנשים אשר אובחנו באבחון יתר.

 

כדי להדגים נתונים אלו נתנו החוקרים דוגמא מומחשת לגבי אוכלוסייה של 1000 נשים בגילאי 50.

על פי דוגמא זו, בעיר קטנה שאינה כלולה בתכנית סריקה ואשר מתגוררות בה 1000 נשים בגילאים 50-51, במעקב אחריהן במשך 30 שנה,  צפוי כי 67 נשים תאובחנה בסרטן השד והערכה היא כי 30  מתוכן תמותנה מהמחלה.

בעיר אחרת, עם אוכלוסייה בגודל זהה, הכלולה בתכנית סריקה מבוקרת שבה מוזמנות ומבצעות הנשים בדיקה אחת לשנתיים, במהלך 20 שנה מגיל 50, צפוי כי 21-23 נשים תמותנה מסרטן השד במשך 30 שנה ו- 4 נשים יאובחנו באבחון-יתר.

 

על פי חישובי החוקרים, על כל 1000 נשים הנסרקות מגיל 50, אחת לשנתיים, ימנעו 7-9 מקרי מוות כתוצאה מהמחלה מאידך יהיו 4 מקרים של אבחון יתר בתקופת המעקב.

 

Big-Bullet-SQR.gif תקצירי מאמרים בנושא:

תקציר ראשון

תקציר שני

תקציר שלישי

 

 

על עבודת לילה והסיכון לחלות בסרטן בקרב גברים

מספר מחקרים דנו בעבר בקשר בין עבודה במשמרות לסיכון לחלות בסרטן השד בקרב נשים. במחקר חדש שפורסם לאחרונה,  ופורסם בכתב העת האמריקאי לאפידמיולוגיה (American Journal of Epidemiology), מסיקים חוקרים כי עבודת לילה של גברים מעלה את הסיכון שלהם לחלות במספר סוגי סרטן.

 

במסגרת המחקר שנערך במונטריאול בקנדה, נבדקו גברים בגילאים 35-70 המתגוררים במונטריאול רבתי ואשר אובחנו בסוגי סרטן שונים.

 

בראיונות שנערכו בין השנים 1979 ל - 1985 , בקרב 3,137 גברים חולי סרטן  שאובחנו עם 11 מחלות סרטן הנפוצות ביותר, נאסף מידע על מאפייניהם הדמוגרפיים, אורח חייהם ופרטים על עבודתם במהלך כל חייהם. נתונים אלו הושוו עם קבוצת ביקורת הדומה במאפייני הגיל וסביבת המגורים לקבוצת החולים.

 

החוקרים מצאו כי גברים שעבדו בלילה, היו בסיכון מוגבר לחלות בסרטן הריאות, סרטן המעי והרקטום, סרטן הלבלב, סרטן שלפוחית השתן, סרטן הערמונית ולימפומה נון-הוצ'קין.

לא נצפה, בקרב גברים אלו, סיכון יתר לחלות בסרטן הכליה, הוושט ומלנומה.

 

החוקרים מציינים כי בקרב גברים אשר עבדו בעבודות לילה יותר מ - 10 שנים, נצפתה עליה בסיכון  בעיקר לגבי סרטן הערמונית, המעי, שלפוחית השתן ולימפומה מסוג נון-הוצ'קין.

 

הנסיבות העיקריות  להן מייחסים החוקרים את העלייה בסיכון לחלות קשורות לחשיפה לשעות אור במהלך שעות הלילה, הפרעות במהלך השינה, עבודה במשמרות וגם אורח חיים הקשור לתזונה לא נכונה, חוסר בפעילות גופנית, אידקס מסת גוף גבוה וחוסר בויטמין D. החוקרים אף מניחים כי ההפרעה בייצור המלטונין, ההורמון המופרש בשעת שינה לילית, היא הסיבה העיקרית ליצירת הסיכון המוגבר עקב אורח חיים זה.

 

לאור העובדה ששכיחות עבודות לילה נמצאת בעליה, החוקרים מדגישים כי נדרשים מחקרים אפידמיולוגיים נוספים כדי לאשש את נתוני המחקר. מחקרים אלו אמורים לבדוק בצורה שיטתית ומדוייקת את נתוני החשיפה לעבודות לילה, את החשיפה לאור מלאכותי בלילה ואת רמות המלטונין בקרב אוכלוסיית גברים זו.

 

Ref: Night Work and Risk of Cancer among Men; American Journal of Epidemiology, October 3, 2012

 

Big-Bullet-SQR.gif לחצו כאן תקציר המחקר  בנושא

 

 

האגודה מדגימה ב"ארגז כלים" לארגוני סרטן בעולם כיצד מיושמות מטרות האמנה הבינלאומית

ארגון הסרטן הבינלאומי (UICC) אשר האגודה למלחמה בסרטן היא  נציגתו בישראל, יזם בשנת 2011 את האמנה הבינלאומית "עולם ללא סרטן" אשר נחתמה על ידי מיליוני בני אדם ברחבי העולם ובישראל. באמנה מפורטות 11 מטרות-על המופנות למקבלי החלטות במדינות השונות והיא כלי שמטרתו להניע ממשלות להשקעה במאבק במחלות הסרטן הגובות מחיר כבד בחיי אדם ובנטל הכלכלי שהן יוצרות.

 

עתה, בשיתוף קואליציית האגודות האירופאיות למלחמה בסרטן (ECL)  הוציא ה- UICC לאור מדריך מפורט ליישום יעדי האמנה. במדריך ניתנה לאגודה למלחמה בסרטן הזכות להדגים כיצד היא פועלת בהתאם לקווים המנחים ומיישמת אותם הלכה למעשה.

 

וכך, ארגוני סרטן בעולם יכולים להיעזר באמנה כאמת מידה לפעילותם במאבק במחלת הסרטן ובמדריך כ"ארגז כלים" ליישומם.

 

bul3 חדש! לאור העלייה בשיעורי ההישרדות מסרטן השד, האגודה למלחמה בסרטן פותחת סדנא ייחודית למחלימות, במטרה לשפר את איכות החיים של המחלימות ובני משפחותיהן, להדריכן להמשך חיים בריאים, ולעודד אותן לחזור לחיים פעילים ומלאים. הסדנא כוללת מספר מפגשים בנשאים שונים, כגון: תזונה למחלימות מסרטן שד, השפעות הטיפולים על הבריאות המינית, תופעות לוואי לאחר טיפולים בסרטן השד, "לרפא את העבר, לטפל בהווה וליצור את העתיד", "איך ממשיכים הלאה"? ועוד.

ההשתתפות אינה כרוכה בתשלום, והמפגשים יתקיימו במרכז התמיכה "חזקים ביחד" בגבעתיים החל מה-12 לנובמבר.

במהלך השנה יתקיימו סדנאות נוספו ת למחלימים ממחלות סרטן נוספות.

 

bul3 מיזם ייחודי של האגודה למלחמה בסרטן עם אתר הנשים "און לייף", במסגרתו יצולמו נשים מובילות מתחומים שונים עם השלט שהן בחרו להניף בהקשר של סרטן השד. מיד עם הפצת התמונות ברחבי הרשת, תקראנה נשים להעלות תמונות משלהן עם שלטים בהקשר של סרטן השד. אוסף התמונות יפורסם בפייסבוק של האגודה למלחמה בסרטן, ב"און לייף", ובכל האתרים של קבוצת הארץ וילווה בכתבות, מחקרים ומאמרים בנושא.

 

bul3 יום עיון "לחגוג את החיים" לנשים המתמודדות עם סרטן השד יתקיים ב-30.10.12 בכפר המכביה.

 

bul3 כמידי שנה קבוצת החברות אסתי לאודר בישראל בשיתוף עם האגודה למלחמה בסרטן יאירו בוורוד אתר מוכר לציבור הישראלי, במטרה להעלות את מודעות הציבור לסרטן השד.

 

bul3 מבצע ההתרמה השנתי - "הקש בדלת" של האגודה למלחמה בסרטן יתקיים השנה ב-22.10.2012.

 

תרומות הציבור מאפשרות לאגודה למלחמה בסרטן לממן עשרות מחקרים של רופאים וחוקרים, שנועדו להביא למציאת תרופה למחלה, לבצע פעילויות הסברה במטרה להגביר את המודעות לדרכי המניעה של מחלות הסרטן בקרב הציבור הרחב, ליזום ולבנות תכניות לאומיות לאבחון מוקדם של סוגי מחלות סרטן שונות, אשר גילוין המוקדם מביא לאחוזי ריפוי גבוהים יותר, לתמוך כספית בחולי סרטן נזקקים, לסייע לילדים חולים בהשלמת חומר הלימודים, להפעיל קייטנות נופש לחולי סרטן ובני משפחותיהם, לרכוש מכשירים רפואיים חדשניים ומתקדמים למרכזים הרפואיים לטיפול בחולי הסרטן, לסייע בהקמת מחלקות לחולי סרטן בבתי החולים ברחבי הארץ, לממן תקנים של אחיות, פסיכולוגים, דיאטנים ועובדות סוציאליות, המסייעים לחולי הסרטן בבתי החולים ובמרפאות בקהילה, ולפעול לטובת חולי הסרטן בישראל לקידום זכויותיהם. האגודה למלחמה בסרטן קוראת לציבור הרחב לפתוח את הדלת והלב ולתרום למען החולים ונגד המחלה.

מבצע ההתרמה השנתי של האגודה למלחמה בסרטן הינו מקור תרומה חשוב של האגודה, שפעילותה אינה ממומנת מתקציב משרד ממשלתי כלשהו.

במסגרת המבצע אנו פוקדים כל בית בישראל מצפון לדרום, כולל שגרירויות ברחבי העולם. במבצע "הקש בדלת" משתתפים אלפי ילדים, תלמידי בתי הספר וחניכי תנועות הנוער, תוך שיתוף פעולה הדוק עם מערכת החינוך ועם מתנדבי האגודה למלחמה בסרטן הפרוסים בלמעלה מ-70 סניפים בכל רחבי הארץ.

האגודה מבקשת מהציבור להיות ערני ולבדוק כי נמסרה הקבלה הרשמית של האגודה למלחמה בסרטן.