לתרומה
חפש
דף הבית
מבזקים

היום שאחרי מסמך גואטה: האתגרים הגדולים של נבחרי הציבור בכנסת

16.07.19 00:00


אירגוני המאבק בעישון: "זהו מסמך ציבורי נוקב. על אף כוחות ההתנגדות, הצליחה הכנסת ליצור תפנית היסטורית. אך עבודה רבה עוד לפנינו. זוהי מלחמה אשר גובה קורבנות בחיי אדם וגורמת לתחלואה. אנו זקוקים להתגייסות של כל חברי הכנסת, השרים וראש הממשלה. היעד המרכזי הוא מניעת התמכרות בני נוער וצעירים להרגל הקטלני, שכן הם רגישים במיוחד להשפעת ניקוטין שמקורו בסיגריות רגילות ובסיגריות אלקטרוניות. מדובר במאבק שבכוחו להציל חיים!"


ח"כ לשעבר יגאל גואטה יוצא למסע חשיפה של מאמצי חברות העישון והטבק לטרפד את החקיקה נגד העישון ופונה אל נבחרי הציבור, שבכוחם לשנות את המצב. במקביל מנסה לרתום ליוזמה את אנשי הסקטור העסקי והפרטי. פרק 8 של הסדרה האזרח גואטה שישודר מחר, יום רביעי ה - 17.7.2019 בשעה 21:05 בערוץ כאן 11 יעסוק במאבק בעישון ויתמקד בחוק לאיסור פרסום והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון.






האגודה למלחמה בסרטן, איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית מסרו כי: "מחקרים מדעיים הוכיחו כי פרסום מעודד עישון במיוחד בקרב צעירים. הפרק בסדרה האזרח גואטה, הוא מסמך ציבורי נוקב על חברות הטבק והעישון שיודעות כמה משמעותית השפעת הפרסום ולכן השקיעו עד היום מיליארדים בשיווק והתנגדו לחקיקה. הן רתמו לוביסטים להיאבק בחברי הכנסת והפעילו לחצים. אך על אף כוחות ההתנגדות האדירים, הצליחה הכנסת הקודמת ליצור תפנית היסטורית. הודות לנחישותם של יו"ר ועדת הכלכלה לשעבר ח"כ איתן כבל וחברי הכנסת לשעבר, יהודה גליק ואייל בן ראובן, ולפעילותם המשולבת של ארגוני החברה האזרחית, עבר החוק המעודכן שנועד לצמצם את השיווק הכוחני של מוצרי העישון והאידוי ולהגן במיוחד על הדור הצעיר מפני התמכרות לטבק וניקוטין, המקצרת את תוחלת החיים בכ - 10 שנים בממוצע.


מאז שעבר החוק ברוב גדול בכנסת ה - 20 ופורסם בספר החוקים של מדינת ישראל (8.1.2019) נכנסו כבר לתוקפן הוראות חדשות והקידום האגרסיבי של חברות הטבק והניקוטין החל להצטמצם. אך עבודה רבה עוד לפנינו ואנו מצפים מכל 120 חברי הכנסת הבאה ומראש הממשלה, לפעול בנחישות על מנת שנוכל לגדל פה דור של אזרחים צעירים חופשי מהתמכרות לטבק וניקוטין.


היסטוריית החקיקה נגד העישון בעולם, הוכחה כמצילת חיים, הצורך לפעול למניעת מוות של ישראלים ממחלות סרטן התקפי לב, ומחלות רבות נוספות כתוצאה מעישון היא מטרה חיונית, חוצת מפלגות, שרים וגם משרדים ממשלתיים. נגע העישון הוא לא רק הבעיה של משרד הבריאות,  מיסוי מוצרי עישון הוא לא רק הבעיה של משרד האוצר ואכיפה היא לא רק הבעיה של משרד הפנים. המאבק בעישון הוא מלחמה אמיתית שנועדה לשנות את ההיסטוריה ולהבריא את החברה הישראלית מתופעת העישון אשר בכל יום גובה קורבנות בחיי אדם וגורמת לתחלואה במשפחות רבות. אנו זקוקים לכל 120 חברי הכנסת הבאה, לשרים ולראש הממשלה במאבק בקטל הנגרם על ידי מוצרי טבק".


אירגוני המאבק בעישון הדגישו כי: "האתגרים הגדולים של נבחרי הציבור בכנסת הבאה הם, לקדם בתמיכתנו המקצועית ובסיוע משרד הבריאות והאוצר, צעדי חקיקה שהיעד המרכזי שלהם, הוא מניעת התמכרות הצעירים להרגל הקטלני, שכן הם רגישים במיוחד להשפעת ניקוטין שמקורו בסיגריות רגילות ובסיגריות אלקטרוניות. לא מדובר בגזירת גורל, זה נגע שניתן למניעה מוחלטת!".



היום שאחרי מסמך גואטה: האתגרים הגדולים של נבחרי הציבור בכנסת



בין היתר יש צורך בצעדים הבאים:

  • אכיפה נמרצת של ההישגים שכבר רשומים בספר החוקים של מדינת ישראל. בעיקר איסור פרסום ושיווק מוצרי טבק ועישון, וכן איסור עישון סיגריות רגילות וסיגריות אלקטרוניות במקומות ציבוריים, במקביל צריך לשנות את שלטי "איסור עישון" כך שיכללו בסמל גם מוצרי עישון אלקטרוניים ולא רק סיגריות טבק. צריך לעגן בתקנות הכשרה תקופתית לפקחים ברשויות המקומית ולעודדם לרשום דוחות, שכן האכיפה חייבת להיות חובה ולא רק אפשרות.

  • להעלות ולהשוות את המיסוי על כל מוצרי הטבק והעישון, לרבות סיגריות אלקטרוניות לסוגיהן, כצעד חשוב ומציל חיים להורדת הביקוש. מחיר גבוה גורם למעשנים להפסיק לעשן, ולצעירים שלא מעשנים להימנע מכניסה לעולם העישון, דבר שמונע מראש את התמכרותם להרגל המזיק, והממית. ואנו מצפים משר האוצר, הכלכלנית הראשית ומשרד האוצר לאמץ את המלצותינו המבוססות על המלצות ארגון הבריאות העולמי ה - WHO ואירגון הסרטן הבינלאומי ה - UICC שקבעו כי העלאת המיסוי היא השיטה היעילה ביותר להורדת הביקוש למוצרי טבק ועישון, במיוחד בקרב ילדים ובני נוער ובקרב אוכלוסייה ברמה חברתית-כלכלית נמוכה.

  • לשלב אזהרות גרפיות עם תמונות על חפיסות הסיגריות, כמקובל בעולם.

  • להעלות את גיל איסור מכירת הסיגריות לסוגיהן (כולל אלקטרוניות) לגיל 21, כמקובל בעולם.

  • לבטל את החרגת העיתונות מחוק איסור פרסום.

  • לבטל את "חדרי העישון" במקומות ציבוריים, בהתאם לאמנת המסגרת לפיקוח על העישון שעליה חתומה ישראל.


מנתוני משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן, עולה כי בכל יום מתים בישראל 22 בני אדם ממחלות הקשורות בעישון, כמו סרטן ריאות, סרטן הגרון, מחלת ריאות חסימתית כרונית, התקפי לב, שבץ מוחי ומוות פתאומי. בסך הכל, בכל שנה מתים בישראל כ -8,000 איש מעישון מהם כ - 800 איש מעישון כפוי.