התיקון לחוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון התקבל בחודש דצמבר 2018 לאחר מאבק מתמשך, הודות לנחישותם של ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה ולחברי הכנסת יהודה גליק ואייל בן ראובן ובתמיכת משרד הבריאות, בסיוע פעיל ונמרץ של האגודה למלחמה בסרטן, המיזם למיגור העישון, איגוד רופאי בריאות הציבור והאיגוד הישראלי לרפואת ילדים בהסתדרות הרפואית, כמו גם החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, רשת ערים בריאות, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת והמועצה הישראלית למניעת עישון. החוק המעודכן נועד לרסן ולצמצם את שיווקם האגרסיבי של מוצרי העישון ויגן במיוחד על הדור הצעיר מפני התמכרות המקצרת את תוחלת החיים בכ-10 שנים בממוצע.
נגע העישון בישראל גבה קורבנות מוות ותחלואה במשפחות רבות וגרם לסרטן הריאות, סרטן הגרון, הכבד, הלבלב, המעי הגס, סרטן צוואר הרחם כמו גם למחלות רבות אחרות.
התיקון לחוק הינו נדבך משמעותי במאבק בנגע העישון, שיאפשר להפחית את העישון בקרב מבוגרים ולהגן על בני הנוער והצעירים הרגישים במיוחד להשפעת ניקוטין שמקורו בסיגריות רגילות ובסיגריות אלקטרוניות הפוגע בהתפתחות המוח, גורם להפרעות קוגניטיביות, הפרעות קשב וריכוז, מיגרנות, יתר לחץ דם המוביל לסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי. היעד המרכזי הוא מניעת התמכרות הצעירים להרגל הממכר והקטלני.
ישנם עדיין צעדים חשובים וחיוניים בהם יש לנקוט על מנת להוריד את שיעורי העישון בישראל ואת החשיפה של ציבור הלא מעשנים לנזקים הבריאותיים של השימוש במוצרי עישון:
האגודה למלחמה בסרטן ממשיכה לפעול כל העת על מנת לקדם צעדים חשובים אלו.
התיקון לחוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון נכנס לתוקף ב-3 פעימות שונות.
המשמעות: אסור להציג בפומבי מוצרי עישון ויש להסתירם.
המטרה: הסרת מוצרי עישון מהמרחב הציבורי, הקטנת החשיפה המתמשכת של הציבור ובמיוחד בני נוער וצעירים למוצרי עישון והפחתת הנורמליזציה של תופעת העישון.
מ-8/1/2020 - חפיסות סיגריות מוסתרות בנקודות המכירה
ההחרגה בחוק: חנויות ייעודיות למוצרי עישון או למוצרי עישון ומשקאות אלכוהוליים, או בחלק נפרד בחנות שאינו גלוי לעין. באינטרנט, ניתן יהיה להציג רק פרטים בסיסיים לגבי מוצר העישון המוצע למכירה.
המשמעות:
המטרה: להסיר מהמרחב הציבורי את מוצרי העישון, להקטין את החשיפת המתמשכת של הציבור ובמיוחד בני נוער וצעירים למוצרי עישון ולהפחית את הנורמליזציה של תופעת העישון.
אריזות וחפיסות אחידות נהוגות באוסטרליה החל מדצמבר 2011
על פי אתר משרד הבריאות האוסטרלי, בין השנים 2011-12 שיעור העישון בקרב האוכלוסייה מעל גיל 18 עמד על 16.1%. בשנים 2014-15 השיעור ירד ל- 14.5%.
לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה האוסטרלית בין השנים 2017-18 שיעורי העישון ירדו ל-13.1%
מחקר שנערך שם ופורסם באוגוסט 2019 במגזין Tobacco Control בדק את ההשפעות ארוכות טווח של חפיסות אחידות עם אזהרת בריאות גדולה על בני נוער.
בין השנים 2011-2017, נערכו 4 סקרים בקרב בני נוער (בגילאים 12-17) ברחבי אוסטרליה.
התלמידים ענו על שאלות בנוגע לארבעה מותגי סיגריות פופולריים ובהן דרגו את המותגים בנוגע לנוחות העישון, הפסקת עישון, רמת ההתמכרות, רמת הנזק לבריאות, האטרקטיביות של החפיסה ותפיסות חיוביות / שליליות לגבי החפיסה. הוערכה התדירות בה התלמידים קראו, התייחסו, חשבו ודברו על אזהרות הבריאות. נבחנו תגובות התלמידים שראו חפיסות סיגריות בחצי השנה שקדמה לסקר.
סה"כ ענו על הסקר 17,678 תלמידים.
לפי תוצאות המחקר, נמצא הבדל מובהק בין דירוג התלמידים את חפיסות הסיגריות בשנת 2017 לעומת שנת 2011. בשנת 2017, התלמידים דרגו את חפיסות הסיגריות כיותר שליליות ופחות חיוביות לעומת הדירוג בשנת 2011.
תפיסות חיוביות עבור כל מותג סיגריות פחתו בין השנים 2011 ו-2013 עם ירידה נוספת בין השנים 2013 ו- 2017. בשנת 2017 לעומת שנת 2011, פחות תלמידים הסכימו, ויותר תלמידים "לא היו בטוחים" כי המותגים השונים נבדלים זה מזה בנוחות העישון שלהם, רמת ההתמכרות, רמת הנזק לבריאות ומידת האטרקטיביות של האריזה. לא היה שינוי ברמת מעורבות התלמידים בנוגע לאזהרת הבריאות בין 2011-2017.
לפי החוקרים לשימוש בחפיסות אחידות יש השפעה על הפחתת התפיסה החיובית של בני נוער כלפי חפיסות סיגריות והבדלים בין המותגים והשפעה זו ממשיכה לאורך השנים כאשר נמצא כי בשנת 2017, חפיסות מוצרי הטבק פחות מושכות אנשים צעירים והתלמידים אינם בטוחים בנוגע להבדלים בין המותגים.
לחצו כאן לקריאת תקציר המחקר
כל ההגבלות והאיסורים על מוצרי טבק חלים על כלל מוצרי העישון.
מוצר עישון = כל החומרים ממקור צמחי המיועדים לעישון, לרבות אידוי כלומר גם סיגריה אלקטרונית.
איסור עישון סיגריות אלקטרוניות במקומות ציבוריים
חובה להדפיס אזהרה על חפיסות ואריזות המוצרים
איסור מכירה והשכרה לקטינים
איסורים נוספים הנוגעים לסיגריות אלקטרוניות:
קביעת תנאים לייצור ולשיווק של סיגריות אלקטרוניות, כך שריכוז הניקוטין בהן לא יעלה על 20 מיליגרם למיליליטר.
אסור לשווק חומר מילוי אלא באריזה שנועדה למנוע פתיחה על ידי ילדים, שבר או דליפה.
קנס על ההפרה: 226,000 ש"ח לאדם פרטי, 502,000 ש"ח לתאגיד
בתיקון מופיעה רשימת חריגים מצומצמת של פרסומות מותרות. בין הפרסומות המותרות:
1. פרסומת בעיתונות המודפסת בכפוף להגבלות הבאות:
2. פרסומת בתוך חנות שאינה מקוונת למכירת מוצרי עישון בלבד או למכירת מוצרי עישון ומשקאות משכרים בלבד – כל עוד הפרסומת אינה גלויה מחוץ לחנות.
3. יצירת אמנות או דיווח חדשותי, כתבות תחקיר ותעודה שלא נעשו במטרה לקדם מוצר עישון, שם מסחרי של מוצר עישון או מותג של מוצר עישון.
בלא תמורה, בתמורה סמלית או בתמורה למוצר עישון אחר או נלווה לרכישת מוצר אחר ובכלל זה בעד השתתפות בסקר צרכנים, רישום ברשימת דיוור או מסירת פרטים אישים.
(בכפוף לתקנות משרד הבריאות)
עשרות שנים שווקו בישראל מסטיקים וממתקים בצורת סיגריות אשר העניקו לסיגריות המסוכנות מעמד של מוצר לגיטימי. מכירתם תיאסר עתה באופן מוחלט. היעד המרכזי שלנו הוא מניעת עישון והתמכרות בקרב בני נוער וצעירים.
בפעימה זו נכנסו לתוקף רשימת הוראות שנועדו להגן על הציבור מפני הקידום האגרסיבי של חברות הטבק והניקוטין. שלב זה במיוחד רלוונטי לנושא מניעת החשיפה של ילדים לעולם העישון הממכר היות והוא כולל הוראה האוסרת למכור בישראל מסטיקים, ממתקים וצעצועים בצורת סיגריות, אשר ביכולתם לתרום לצמצום שימוש במוצרי טבק בקרב בני נוער וצעירים.
ממידע שנאסף באגודה למלחמה בסרטן עולה כי במשך עשרות שנים בישראל ובעולם שווקו מסטיקים וממתקים בצורת סיגריות אשר העניקו לסיגריות המסוכנות מעמד של מוצר לגיטימי ו"נחשק", אך הודות לחוק מכירתם נאסרה באופן מוחלט. מחקרים מדעיים שנערכו לאורך השנים אף הוכיחו כי ילדים שצורכים ממתקים בצורת סיגריות, נוטים יותר להפוך להיות מעשנים בבגרותם וכי ממתקים הדומים לחפיסות סיגריות יכולים לעודד עישון בקרב בני נוער וצעירים. באחד ממחקרים אלו, אשר פורסם בכתב העת המדעי, בריטיש מדיקל ג'ורנל (BMJ) חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת רוצ'סטר שבמדינת ניו יורק ערכו חיפוש מעמיק אחר הביטוי "candy cigarettes" (ממתקים בצורת סיגריות) וגילו מסמכים רשמיים של ארצות הברית, מחקרים אקדמיים וניירות עמדה של תעשיית הטבק, מהם עלתה תמונת מצב מדאיגה.
המסמכים חשפו כי ראשי תעשיית הטבק ראו בממתקים אמצעי פרסום אפקטיבי למעשני העתיד, עבדו בשיתוף פעולה הדוק עם יצרני הממתקים, פעלו להעלים עדויות מחקריות אודות הנזקים האפשריים והפעילו לוביסטים כנגד ניסיונות להגביל את מכירת הממתקים בחקיקה. עוד חשף המחקר של אוניברסיטת רוצ'סטר, אשר הוצג על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן כי חלק מחברות הטבק העניקו רשות ליצרני הממתקים להשתמש בעיצוב המקורי של חפיסות הסיגריות האמיתיות תוך שימוש בלוגו ובעיצוב זהה ביצור המסטיקים והשוקולד במטרה לעודד את הילדים להתייחס לסיגריות כאל מוצר לגיטימי.
בארצות הברית, בהודעה דרמטית של מינהל המזון והתרופות ה-FDA ובתמיכה היסטורית של הקונגרס האמריקאי, הוכרז כבר לפני כעשור (2009) כי יש לאסור שיווק ממתקים בטעמי פירות ובצורת סיגריות כי הם נראים מושכים עבור ילדים (Bans candy and fruit-flavored cigarettes that appeal to kids).
איסור סיגריות צעצוע, סיגריות מסטיק וממתקים: לא ייצר אדם, לא ישווק ולא יאחסן לשם שיווק צעצוע או ממתק, ובכלל זה גומי לעיסה, בצורה של סיגריה.
איסור שימוש בדמויות ופירות: לא יעשה אדם, בפרסומת מותרת או בסימון חפיסה או אריזה של מוצר עישון, שימוש בשמם או בדמותם של בני אדם, של בעל חיים או של אבר מאבריהם, או בתמונה של פרי או צמח אחר, לרבות בציור או בהנפשה.
כל הוראות החוק מעתה גם בדיוטי פרי: כל הרחבות סעיפי החוק המעודכן להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (כפי שאושרו ונרשמו בספר החוקים של ישראל כבר ב–8.1.2019) חלות על חנויות פטורות ממכס (דיוטי פרי) בשדות התעופה של ישראל, במטוסים ובאוניות.
הטלת חובה על יצרנים ויבואנים של מוצרי עישון לדווח למשרד הבריאות אודות רכיבי מוצרי העישון והסכנות הכרוכות בהם. דיווח כאמור יתייחס לכל מוצר עישון שיוצר או יובא בשנה הקודמת למועד הדיווח.