לתרומה
חפש
מניעה וגורמי סיכון
המאבק בעישון

חוק איסור פרסום והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון

עוד בנושא
מניעה וגורמי סיכון
המאבק בעישון
היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון 2024
שאלות ותשובות על העישון
עישון כפוי (פסיבי)
עישון מיד שלישית
גמילה מעישון
נזקי עישון טבק ומוצריו
עישון בקרב בני נוער וצעירים
השפעת העישון על הסביבה והאקלים
נתונים על עישון
חקיקה בנושאי עישון
האגודה למלחמה בסרטן בעתירה לבג"ץ נגד רשות שדות התעופה - בקשה לביטול הפטור ממס למוצרי העישון בדיוטי פרי
חוק איסור פרסום והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון
המדינה לבג"ץ – מסכימה להוצאת צו על תנאי בעתירה המבקשת להשוות את המס המוטל על הטבק לגלגול למס המוטל על סיגריות רגילות
האגודה למלחמה בסרטן קוראת לממשלת ישראל למנוע מקרי מוות עתידיים מסרטן באמצעות העלאת מיסים על מוצרי הטבק
החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים והחשיפה לעישון
סקירת מאמרים בנושא עישון
טופס דיווח על עישון בניגוד לחוק: גלאי - עשן
תחרות למניעת עישון בין בתי ספר
פעילויות האגודה לקידום המאבק בעישון
אמנת המסגרת של ארגון הבריאות העולמי בנושא פיקוח בתחום הטבק
היום הבין-לאומי ללא עישון - 31 במאי 2024
היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון - 31.5.2023
היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון -31/5/22
היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון 31/5/21
סמס-הפסק לחיילים
חכם בשמש
קרינה אלקטרומגנטית
תזונה ומשקל תקין
פעילות גופנית
כללים לחיים בריאים
אלכוהול וסרטן
גנטיקה וסרטן
גורמי סיכון סביבתיים
מניעה ואבחון מוקדם של סרטן השד
מניעת סרטן המעי הגס
מניעת סרטן צוואר הרחם
המלצות המועצה הלאומית לאונקולוגיה למניעת סרטן
הרצאות בנושאי מניעת סרטן

התיקון לחוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון התקבל בחודש דצמבר 2018 לאחר מאבק מתמשך, הודות לנחישותם של ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה ולחברי הכנסת יהודה גליק ואייל בן ראובן ובתמיכת משרד הבריאות, בסיוע פעיל ונמרץ של האגודה למלחמה בסרטן, המיזם למיגור העישון, איגוד רופאי בריאות הציבור והאיגוד הישראלי לרפואת ילדים בהסתדרות הרפואית, כמו גם החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, רשת ערים בריאות, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת והמועצה הישראלית למניעת עישון. החוק המעודכן נועד לרסן ולצמצם את שיווקם האגרסיבי של מוצרי העישון ויגן במיוחד על הדור הצעיר מפני התמכרות המקצרת את תוחלת החיים בכ-10 שנים בממוצע.


נגע העישון בישראל גבה קורבנות מוות ותחלואה במשפחות רבות וגרם לסרטן הריאות, סרטן הגרון, הכבד, הלבלב, המעי הגס, סרטן צוואר הרחם כמו גם למחלות רבות אחרות.


התיקון לחוק הינו נדבך משמעותי במאבק בנגע העישון, שיאפשר להפחית את העישון בקרב מבוגרים ולהגן על בני הנוער והצעירים הרגישים במיוחד להשפעת ניקוטין שמקורו בסיגריות רגילות ובסיגריות אלקטרוניות הפוגע בהתפתחות המוח, גורם להפרעות קוגניטיביות, הפרעות קשב וריכוז, מיגרנות, יתר לחץ דם המוביל לסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי. היעד המרכזי הוא מניעת התמכרות הצעירים להרגל הממכר והקטלני.


ישנם עדיין צעדים חשובים וחיוניים בהם יש לנקוט על מנת להוריד את שיעורי העישון בישראל ואת החשיפה של ציבור הלא מעשנים לנזקים הבריאותיים של השימוש במוצרי עישון:

  • אכיפה משמעותית של החוק (חוק איסור עישון במקומות ציבוריים; חוק איסור פרסום והגבלת השיווק של מוצרי עישון).
  • הגדלה משמעותית של המיסוי על מוצרי עישון ובין היתר מיסוי סיגריות אלקטרוניות כמוצר עישון.
  • הקצאת משאבים ייעודים לצורך המאבק בנגע העישון.
  • מניעת נגישות בני נוער למוצרי עישון, בין היתר ע"י העלאת גיל המכירה של מוצרי עישון ל-21 והגבלת מכירת מוצרי עישון ליד מוסדות חינוך, ועוד.



האגודה למלחמה בסרטן ממשיכה לפעול כל העת על מנת לקדם צעדים חשובים אלו.



התיקון לחוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון נכנס לתוקף ב-3 פעימות שונות.

הפעימה השלישית נכנסה לתוקף ב- 8.1.2020

איסור מוחלט על הצגה למכירה של מוצרי עישון

המשמעות: אסור להציג בפומבי מוצרי עישון ויש להסתירם.


המטרה: הסרת מוצרי עישון מהמרחב הציבורי, הקטנת החשיפה המתמשכת של הציבור ובמיוחד בני נוער וצעירים למוצרי עישון והפחתת הנורמליזציה של תופעת העישון.



מ-8/1/2020 - חפיסות סיגריות מוסתרות בנקודות המכירה



ההחרגה בחוק: חנויות ייעודיות למוצרי עישון או למוצרי עישון ומשקאות אלכוהוליים, או בחלק נפרד בחנות שאינו גלוי לעין. באינטרנט, ניתן יהיה להציג רק פרטים בסיסיים לגבי מוצר העישון המוצע למכירה.








מוצרי עישון בחפיסות ובאריזות אחידות

המשמעות:

מוצרי העישון ישווקו באריזות אחידות

  • צבע החפיסה או האריזה – Pantone 448 C - "הצבע המכוער בעולם".




  • אזהרה על החפיסה באותיות דפוס:

    * מוצרי טבק: שטח האזהרה יהיה לפחות 65% משטח כל אחד משני הצדדים הרחבים ביותר של החפיסה או האריזה.
    * סיגריה אלקטרונית, מחסנית או חומר מילוי: שטח האזהרה יהיה 30% לפחות משטח כל אחד משני הצדדים הרחבים ביותר של החפיסה או האריזה.

  • שם המותג, היצרן, היבואן – יופיעו בחלק התחתון של החפיסה או האריזה, בצבע אפור (Pantone Cool Gray 2C) בגופן קבוע (Lucida Sans Unicode  או Lucida Sans) ובגודל שלא יעלה על 14 נקודות.

  • לאריזה יצורף עלון בנושא נזקי העישון ודרכי סיוע לגמילה מעישון




חפיסות אחידות


המטרה: להסיר מהמרחב הציבורי את מוצרי העישון, להקטין את החשיפת המתמשכת של הציבור ובמיוחד בני נוער וצעירים למוצרי עישון ולהפחית את הנורמליזציה של תופעת העישון.

מחקר אוסטרלי שממחיש את החשיבות בחפיסות האחידות

אריזות וחפיסות אחידות נהוגות באוסטרליה החל מדצמבר 2011

על פי אתר משרד הבריאות האוסטרלי, בין השנים 2011-12 שיעור העישון בקרב האוכלוסייה מעל גיל 18 עמד על  16.1%. בשנים 2014-15 השיעור ירד ל- 14.5%.

לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה האוסטרלית בין השנים 2017-18 שיעורי העישון ירדו ל-13.1%

מחקר שנערך שם ופורסם באוגוסט 2019 במגזין Tobacco Control בדק את ההשפעות ארוכות טווח של חפיסות אחידות עם אזהרת בריאות גדולה על בני נוער.

בין השנים 2011-2017, נערכו 4 סקרים בקרב בני נוער (בגילאים 12-17) ברחבי אוסטרליה.

התלמידים ענו על שאלות בנוגע לארבעה מותגי סיגריות פופולריים ובהן דרגו את המותגים בנוגע לנוחות העישון, הפסקת עישון, רמת ההתמכרות, רמת הנזק לבריאות, האטרקטיביות של החפיסה ותפיסות חיוביות / שליליות לגבי החפיסה. הוערכה התדירות בה התלמידים קראו, התייחסו, חשבו ודברו על אזהרות הבריאות.  נבחנו תגובות התלמידים שראו חפיסות סיגריות בחצי השנה שקדמה לסקר.

סה"כ ענו על הסקר 17,678 תלמידים.

לפי תוצאות המחקר, נמצא הבדל מובהק בין דירוג התלמידים את חפיסות הסיגריות בשנת 2017 לעומת שנת 2011. בשנת 2017, התלמידים דרגו את חפיסות הסיגריות כיותר שליליות ופחות חיוביות לעומת הדירוג בשנת 2011.

תפיסות חיוביות עבור כל מותג סיגריות פחתו בין השנים 2011 ו-2013 עם ירידה נוספת בין השנים 2013 ו- 2017. בשנת 2017 לעומת שנת 2011, פחות תלמידים הסכימו, ויותר תלמידים "לא היו בטוחים" כי המותגים השונים נבדלים זה מזה בנוחות העישון שלהם, רמת ההתמכרות, רמת הנזק לבריאות ומידת האטרקטיביות של האריזה. לא היה שינוי ברמת מעורבות התלמידים בנוגע לאזהרת הבריאות בין 2011-2017.


לפי החוקרים לשימוש בחפיסות אחידות יש השפעה על הפחתת התפיסה החיובית של בני נוער כלפי חפיסות סיגריות והבדלים בין המותגים והשפעה זו ממשיכה לאורך השנים כאשר נמצא כי בשנת 2017, חפיסות מוצרי הטבק פחות מושכות אנשים צעירים והתלמידים אינם בטוחים בנוגע להבדלים בין המותגים.

 

לחצו כאן לקריאת תקציר המחקר








מה כבר נכנס לתוקף?

הפעימה הראשונה של החוק - 8.3.2019

כל ההגבלות והאיסורים על מוצרי טבק חלים על כלל מוצרי העישון.

מוצר עישון = כל החומרים ממקור צמחי המיועדים לעישון, לרבות אידוי כלומר גם סיגריה אלקטרונית.





המשמעות

  • איסור עישון סיגריות אלקטרוניות במקומות ציבוריים

  • חובה להדפיס אזהרה על חפיסות ואריזות המוצרים

  • איסור מכירה והשכרה לקטינים


איסורים נוספים הנוגעים לסיגריות אלקטרוניות:

קביעת תנאים לייצור ולשיווק של סיגריות אלקטרוניות, כך שריכוז הניקוטין בהן לא יעלה על 20 מיליגרם למיליליטר.

אסור לשווק חומר מילוי אלא באריזה שנועדה למנוע פתיחה על ידי ילדים, שבר או דליפה.


קנס על ההפרה: 226,000 ש"ח לאדם פרטי,  502,000 ש"ח לתאגיד











אסורה כל פרסומת למוצר עישון כולל פרסומת סמויה, פרסומת אגב, פרסומת בלתי מודעת, פרסומת עקיפה ומתן חסות.




בתיקון מופיעה רשימת חריגים מצומצמת של פרסומות מותרות. בין הפרסומות המותרות:

1. פרסומת בעיתונות המודפסת בכפוף להגבלות הבאות:

  • לא בעיתון, במדור או במוסף בעיתון המיועד בעיקר לילדים ולבני נוער עד גיל 18 או המוקדש בעיקרו לבריאות, לספורט, לבידור, לבילוי או לפנאי.
  • תוך 7 ימים חובה לפרסם מודעה בדבר נזקי העישון השווה בשטחה לשטח הפרסומת ובאותו עמוד שבה פורסמה הפרסומת.
  • הגבלה לפרסומת אחת בלבד בכל מהדורת עיתון.*

2. פרסומת בתוך חנות שאינה מקוונת למכירת מוצרי עישון בלבד או למכירת מוצרי עישון ומשקאות משכרים בלבד – כל עוד הפרסומת אינה גלויה מחוץ לחנות.

3. יצירת אמנות או דיווח חדשותי, כתבות תחקיר ותעודה שלא נעשו במטרה לקדם מוצר עישון, שם מסחרי של מוצר עישון או מותג של מוצר עישון.



קנס על ההפרה: 226,000 ש"ח לאדם פרטי,  502,000 ש"ח לתאגיד





אסור להפיץ, לחלק או להשאיל מוצרי עישון במסגרת מסחרית, לרבות באירועי שיווק וקידום מכירות של מוצרים שאינם מוצרי עישון.





בלא תמורה, בתמורה סמלית או בתמורה למוצר עישון אחר או נלווה לרכישת מוצר אחר ובכלל זה בעד השתתפות בסקר צרכנים, רישום ברשימת דיוור או מסירת פרטים אישים.



קנס על ההפרה: 226,000 ש"ח לאדם פרטי, 502,000 ש"ח לתאגיד




חובה על יצרני ויבואני מוצרי העישון לצרף למוצר עלון בנושא נזקי העישון ודרכי סיוע לגמילה מעישון.

(בכפוף לתקנות משרד הבריאות)













הפעימה השניה - 8.7.2019

עשרות שנים שווקו בישראל מסטיקים וממתקים בצורת סיגריות אשר העניקו לסיגריות המסוכנות מעמד של מוצר לגיטימי. מכירתם תיאסר עתה באופן מוחלט. היעד המרכזי שלנו הוא מניעת עישון והתמכרות בקרב בני נוער וצעירים.


בפעימה זו נכנסו לתוקף רשימת הוראות שנועדו להגן על הציבור מפני הקידום האגרסיבי של חברות הטבק והניקוטין. שלב זה במיוחד רלוונטי לנושא מניעת החשיפה של ילדים לעולם העישון הממכר היות והוא כולל הוראה האוסרת למכור בישראל מסטיקים, ממתקים וצעצועים בצורת סיגריות, אשר ביכולתם לתרום לצמצום שימוש במוצרי טבק בקרב בני נוער וצעירים.




ממידע שנאסף באגודה למלחמה בסרטן עולה כי במשך עשרות שנים בישראל ובעולם שווקו מסטיקים וממתקים בצורת סיגריות אשר העניקו לסיגריות המסוכנות מעמד של מוצר לגיטימי ו"נחשק", אך הודות לחוק מכירתם נאסרה באופן מוחלט. מחקרים מדעיים שנערכו לאורך השנים אף הוכיחו כי ילדים שצורכים ממתקים בצורת סיגריות, נוטים יותר להפוך להיות מעשנים בבגרותם וכי ממתקים הדומים לחפיסות סיגריות יכולים לעודד עישון בקרב בני נוער וצעירים. באחד ממחקרים אלו, אשר פורסם בכתב העת המדעי, בריטיש מדיקל ג'ורנל (BMJ) חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת רוצ'סטר שבמדינת ניו יורק ערכו חיפוש מעמיק אחר הביטוי "candy cigarettes" (ממתקים בצורת סיגריות) וגילו מסמכים רשמיים של ארצות הברית, מחקרים אקדמיים וניירות עמדה של תעשיית הטבק, מהם עלתה תמונת מצב מדאיגה.





המסמכים חשפו כי ראשי תעשיית הטבק ראו בממתקים אמצעי פרסום אפקטיבי למעשני העתיד, עבדו בשיתוף פעולה הדוק עם יצרני הממתקים, פעלו להעלים עדויות מחקריות אודות הנזקים האפשריים והפעילו לוביסטים כנגד ניסיונות להגביל את מכירת הממתקים בחקיקה. עוד חשף המחקר של אוניברסיטת רוצ'סטר, אשר הוצג על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן כי חלק מחברות הטבק העניקו רשות ליצרני הממתקים להשתמש בעיצוב המקורי של חפיסות הסיגריות האמיתיות תוך שימוש בלוגו ובעיצוב זהה ביצור המסטיקים והשוקולד במטרה לעודד את הילדים להתייחס לסיגריות כאל מוצר לגיטימי.


בארצות הברית, בהודעה דרמטית של מינהל המזון והתרופות ה-FDA ובתמיכה היסטורית של הקונגרס האמריקאי, הוכרז כבר לפני כעשור (2009) כי יש לאסור שיווק ממתקים בטעמי פירות ובצורת סיגריות כי הם נראים מושכים עבור ילדים (Bans candy and fruit-flavored cigarettes that appeal to kids).




רשימת ההוראות שנכנסו לתוקף

  • איסור סיגריות צעצוע, סיגריות מסטיק וממתקים: לא ייצר אדם, לא ישווק ולא יאחסן לשם שיווק צעצוע או ממתק, ובכלל זה גומי לעיסה, בצורה של סיגריה.

  • איסור שימוש בדמויות ופירות: לא יעשה אדם, בפרסומת מותרת או בסימון חפיסה או אריזה של מוצר עישון, שימוש בשמם או בדמותם של בני אדם, של בעל חיים או של אבר מאבריהם, או בתמונה של פרי או צמח אחר, לרבות בציור או בהנפשה.

  • כל הוראות החוק מעתה גם בדיוטי פרי: כל הרחבות סעיפי החוק המעודכן להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק (כפי שאושרו ונרשמו בספר החוקים של ישראל כבר ב–8.1.2019) חלות על חנויות פטורות ממכס (דיוטי פרי) בשדות התעופה של ישראל, במטוסים ובאוניות.








עד ל-1 ביוני 2020

הטלת חובה על יצרנים ויבואנים של מוצרי עישון לדווח למשרד הבריאות אודות רכיבי מוצרי העישון והסכנות הכרוכות בהם. דיווח כאמור יתייחס לכל מוצר עישון שיוצר או יובא בשנה הקודמת למועד הדיווח.