לתרומה
חפש
דף הבית
מבזקים

7 טיפים לחגיגות יום העצמאות

04.05.22 00:00

יום עצמאות שמח!

לקאת חגיגות יום העצמאות אנו רוצים להזכיר כי צלייה של מזון על אש גלויה – כלומר כשהאש נוגעת ומגיעה לבשר, עוף, לדג או לירקות הנצלים על האש - גורמת ליצירת חומרים שונים שלחלקם פוטנציאל מסרטן.

הרכיבים העיקריים היוצרים תהליכים אלו הם בשר הנחרך באש, השומן הנשרף וכן סוכרים שונים המצויים במרינדות (משרות) או במזון עצמו (פרי, מרשמלו, תירס או בטטה) העוברים השחמה. למעשה, צלייה של מזון מייצרת כמה כימיקלים בעלי פוטנציאל קרצינוגני (מסרטן):

  • בישול או צלייה של בשר (חלבון) בטמפרטורות גבוהות מייצרים אמינים הטרוציקלים (HCAs) - כימיקלים הידועים כמסרטנים.

  • צליית מאכלים רוויי שומן כמו בשר שמן או דג סלמון באש גלויה – הגורמת לשריפה של  השומן  המטפטף לגריל. מייצרים פחמימנים פוליארומטים (PAHs), כימיקל נוסף עם סיכון קרצינוגני.


לימור בן חיים, תזונאית הבית של האגודה למלחמה בסרטן, הכינה בשבילכם 7 טיפים לחגיגות יום העצמאות:

  1. מאכלים רזים פחות מזיקים - בחירה בבשרים רזים כמו סינטה, פילה בקר, קבב טחון מבשר רזה עם שפע עשבי תיבול לטעם, חזה עוף ללא עור ודגים לבנים – יבטיחו שפחות פחמימנים פוליארומטים לא יפגשו אתכם בחג זה.
  2. מנגל "ירוק" – במקום לצלות בשר המכיל כמויות גבוהות של חלבון ושומן, צלו יותר ירקות על הגריל, כך תוודאו שאמינים הטרוציקלים ילוו פחות את תחום הצלחת.
  3. עוטפים אותו – מכינים בשר בלבד או בשר יחד עם ירקות? עטפו אותם בנייר כסף או הניחו נייר כסף על רשת המנגל. כך תמנעו מהשומן לנטוף ללהבות ולייצר קרצינוגנים.
  4. מרינדות חמצמצות – הכינו מרינדות טעימות המבוססות על שמן ורכיבים חומציים כמו לימון, יין ועוד בשילוב עשבי תיבול ותבלינים – החומציות תשבור את החלבון בבשר ותפחית את כמות הקרצינוגנים שייווצרו בצליה. לעומת זאת, מרינדות מתקתקות המבוססות על טריאקי, דבש, סילאן וכדומה גם מעלות מאוד את הערך הקלורי של המזון וגם מייצרות את ההשחמה שאחראית לרכיבים שפחות נרצה שיהיו על הצלחת.
  5. בשר 'הפוך' – כבר אמרנו שסימני החריכה שנוצרים על הבשר מזיקים לנו, אז מה עושים? הופכים את הבשר מצד לצד לעיתים יותר תכופות – כך נשיג את טמפרטורת הצלייה הרצויה ונפחית את סימני החריכה.
  6. על הגז ולא על המנגל – גריל גז מאפשר שליטה טובה יותר בטמפרטורת הצלייה. התוצאה הטובה ביותר תתקבל מהדלקת המבערים החיצוניים וויתור על המבער המרכזי – ובישול המזון במרכז הגריל עם מכסה סגור.
  7. והטיפ החשוב מכולם – סלטים ירוקים, סלט ירקות, סלט עדשים, טחינה/ חומוס


בתאבון ולבריאות וחג שמח!