לתרומה
חפש
דף הבית
מבזקים

הקשר בין עליית מחירי הטבק להפסקת עישון מוצרי טבק

26.02.19 00:00




העלאת המיסוי על כל מוצרי הטבק היא אסטרטגיה מרכזית להפחתת מקרי המוות מסרטן, למניעת התחלת עישון, לגמילה מעישון ולצמצום פערים חברתיים ובריאותיים. עיוות המס שהיה עד היום בישראל גרם לכך שטבק לגלגול היווה חלופה זולה משמעותית לצעירים. המחיר הזול אפשר לצעירים להצטרף ביתר קלות למעגל המעשנים ואכן בשנים האחרונות נרשמה עלייה אדירה בצריכת טבק לגלגול.


ארגון הבריאות העולמי קבע כי מיסוי על מוצרי טבק היא השיטה היעילה ביותר להורדת הביקוש למוצרי טבק, במיוחד בקרב ילדים ובני נוער ובקרב אוכלוסייה ברמה חברתית-כלכלית נמוכה.

ידוע זה מכבר שמחירי טבק גבוהים גורמים למעשנים להפסיק לעשן, ולצעירים שלא מעשנים להימנע מכניסה לעולם העישון, דבר שמונע את התמכרותם לטבק המזיק.


דוגמא טובה ליעילות מדיניות זו, הם ירידה שיעורי העישון בעיר ניו-יורק בעקבות צעדים שנקט מייקל בלומברג בעת כהונתו כראש העיר ניו יורק. המיסוי המוגבר על סיגריות, היה הצעד המשמעותי ביותר שהביא להפחתה דרמטית בשיעורי העישון מ-21.6% מעשנים עד כדי 14% מעשנים! נמצא כי כל העלאה של 10% במחירי הסיגריות, מפחיתה את הצריכה שלהן ב-2.5-5.0% ושינוי זה מורגש בעיקר בקרב צעירים ובני נוער.


גם הבנק העולמי יצא בקריאה למדינות העולם לבצע רפורמות להעלאת המס על טבק.

בדו"ח "רפורמה במס על עישון", שהתפרסם  באוקטובר 2017 קבע הבנק כי "יש צעד מדיניות שיכול להציל את חייהם של מיליוני בני אדם, להפחית את העוני ולממן פיתוח של מדינות. הצעד הזה הוא הגדלת המס על טבק במטרה להקשות על נגישותו, וכפי שהמחקר מראה להוריד גם את צריכתו".


הדוח גם המליץ על אחידות במיסוי וקבע כי "המס על טבק צריך להיות מבוסס על כמות הטבק ולא על מחירי הסיגריות (מס כמותי ולא אחוזי). המטרה היא שלא יהיו פערי מיסוי על מוצרי טבק שונים, ומעשנים לא יוכלו לעבור למותגים זולים יותר או לטבק לגלגול במקום להפסיק לעשן.


הדו"ח קבע גם שמיסוי גבוה על טבק מציל חיים ומפחית מחלות קשות כמו סרטן ומחלות לב. ממצאים ממספר גדול של מדינות בעולם מלמדים כי עלייה של 50% במחירי סיגריות מובילה לירידה של 20% בצריכת סיגריות, נכתב בדוח ב 2017.


בשנים האחרונות פנתה האגודה למלחמה בסרטן, מספר פעמים לשר האוצר על מנת שישכיל ללמוד מהניסיון המצטבר בעולם ויפעל להשוואת המיסוי והמחיר של כל מוצרי הטבק לרבות טבק לגלגול לטובת בריאות הציבור, אך הוא לא נענה. סירובו של שר האוצר סתר את התוכנית הכלכלית לשנים 2013-2014 אשר קבעה כי המיסוי לטבק לגלגול יעלה לסך של 800 ש"ח לק"ג (במקום 450 ש"ח, נכון למועד קבלת ההחלטה).


אישורה של התוכנית הכלכלית נסמך על החלטת הממשלה לתוכנית לאומית לצמצום העישון ונזקיו, מיום 29 במאי 2011 אשר נסמכה על דו"ח הוועדה הציבורית לצמצום העישון ונזקיו, של משרד הבריאות מדצמבר 2010. לאור סירובו של שר האוצר, נאלצנו לפנות לעזרת בית המשפט הגבוה לצדק בהצטרפות לעתירה של המיזם למיגור העישון שהוגשה באמצעות עו"ד אפי מיכאלי.


בעקבות הפסיקה, ישרה מדינת ישראל קו עם מה שבכל אירגוני הבריאות בעולם כבר מבינים - מס על מוצרי טבק מציל חיים!


טבק הוא גורם הסיכון המוביל לסרטן הניתן למניעה, למעלה מ- 20% מכל מקרי המוות מסרטן בעולם קשורים לשימוש בטבק.


האגודה למלחמה בסרטן מחויבת ופועלת שנים רבות להפחתת הנטל הפיזי, הרגשי והכלכלי של מחלת הסרטן בישראל.


בפן האנושי והכלכלי מניעה היא הצעד החשוב ביותר, שחוסך עלויות ושומר על חיי אדם.



פברואר 2019