מתי בתל אביב?
יפן: איסור עישון מוחלט ברחובות העיר אוסקה החל מינואר 2025
האגודה למלחמה בסרטן: "גם בישראל החוק די מתקדם, אך בגלל אכיפה עירונית גרועה הציבור מעשן באין מפריע"
אוסקה, העיר השלישית בגודלה ביפן תאסור עישון בכל רחובות העיר החל מה - 27 בינואר 2025. במסגרת צו עירוני חדש, תהפוך העיר אוסקה לרבות יעדי התיירות העמוסים לשטח ציבורי ללא עישון כלל, לרבות באוויר הפתוח. העירייה תטיל קנס של כ - 1,000 ין (כ- 23.42 שקלים) בגין הפרת הצו. עד כניסת איסור העישון לתוקף, אמורות לקום יותר מ-140 תחנות (חדרי עישון) בהן מותר לעשן. ראש העיר הידיוקי יוקויאמה הודיע כי מספר תחנות העישון יעלה לכ-300 עד פתיחת "אקספו אוסקה 2025" שהוא יריד בינלאומי יוקרתי שנערך אחת לחמש שנים בהשתתפות מדינות מרחבי העולם ובכללן גם ישראל.
יצוין כי בישראל החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים אוסר עישון בבתי קולנוע, אוטובוסים, מסעדות, רכבות, מרכולים, בתי חולים, מרפאות ומטוסים. כמו גם גני אירועים, מקלטים ציבוריים ובריכות שחייה. במקביל החוק אוסר על עישון בטווח של 10 מטר ממקומות כמו גן שעשועים או גן ילדים. באגודה למלחמה בסרטן טוענים כי מדובר בחוק מתקדם אשר לא מאפשר עישון במקומות רבים אך העדר אכיפה נמרצת ורחבה של החוק מובילה לכך שבהרבה מקומות ציבוריים בהם אסור לעשן על פי החוק, בדגש על מקומות בילוי, אנשים מעשנים באין מפריע.
משה בר חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן הסביר כי: "היסטוריית המאבק בעישון רצופה בחקיקה פורצת דרך אך היא חייבת להיות מלווה באכיפה נמרצת ורחבה. מטרת החוק היא להגן על ציבור הלא מעשנים מפני החשיפה הכפויה לעשן מוצרי העישון שידועה מזה שנים כי קשורה בתחלואה מוגברת ואף בתחלואת סרטן. כך שהיעדר האכיפה היא פגיעה משמעותית בבריאות הציבור. החוק מאפשר הטלת קנס של - 1,000 שקל על המעשן ושל 5,000 שקלים על בעל המקום. אני קורא לראשי הערים לדאוג לאכיפה נמרצת ונרחבת ולהגן על בריאות תושביהם".
על פי נתוני סקר שערכה האגודה למלחמה בסרטן במהלן 2024 כ-94% מהציבור נחשף לעישון במקומות ציבוריים, המקומות העיקריים בהם נחשפים לעישון הם, הרחוב (66.8%), פארקים ציבוריים (53.8%), מסעדות ובתי קפה (53.4%) ובתחנות אוטובוס (48.8%). כמחצית מהציבור מונע מעצמו הגעה למקומות עקב עישון, אך בתדירות נמוכה. כצפוי, נתון זה גבוה יותר בקרב אוכלוסיית הלא מעשנים (56%). המקומות העיקריים מהם הם נמנעים: ברים (43.1%), בתי קפה (37.7%), מפגשים ביתיים (35.7%) ומסעדות (32.8%). הסקר נערך ביוזמת ובמימון האגודה למלחמה בסרטן, הודות לתרומות הציבור באמצעותIpsos מחקרי שוק, במדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה בישראל בקרב 560 גברים ונשים בני 16-60.